Diskusia

Diskusia (7 reakcií)

  • Viac menej suhlas

    21.9.2009 / grgo / Reagovať

    Este mam 2 poznamky:
    .
    1: vyrobna cena koly sa moze ratat na haliere mozno koruny (voda + sladky sirup), zrejme najvacie naklady su spojene s dopravou a reklamami. Takze vo vysledku si nie som celkom isty ci by aj pomerne vysoka dan pomohla napriklad mrkvovemu dzusu dostat sa na naklady vody so sirupom.
    .
    2: kola je omnoho drahsia ako jej zdrava alternativa: voda z vodovodu. Takze tiez si nie som uplne isty ci by sucasni spotrebitelia koly po jej zdrazeni povedzme o 10% pili viac vody (alebo by si ju zacali pytat v restauraciach a baroch).

    • good point

      21.9.2009 / Rado Baťo / Reagovať

      V tom texte v NYT sa síce tvrdí, že: “The study cited research on price elasticity for soft drinks that has shown that for every 10 percent rise in price, consumption declines 8 to 10 percent.” Ale som k takýmto “study” skeptický. Napríklad sa treba pozrieť na to, akú prirážku sú ochotní spotrebitelia platiť sa soft drinky v reštauráciách. Daň by musela byť extrémne vysoká, aby sa dosiahli zmyslupné efekty. A súhlasím s tým, že odklon k “zdravým” nápojom je diskutabilný. Ja teda kadejaké Coke Zero za veľmi zdravé nepovažujem

      • Re: good point

        21.9.2009 / grgo / Reagovať

        K tej studii o poklese ceny by som tiez s vami suhlasil. Este by som k tomu pridal sklonu ludi k ukotvovaniu pri svojich nakupnych rozhodnutiach (anchoring – myslim ze som to cital v Predictably Irrational). Pointou studie bolo to, ze ludia su sice casto velmi citlivi na prvotnu zmenu (napriklad zdrazenie) avsak to najma kvoli tomu ze maju zazity svoj predchadzajuci anchor (cenu stareho produktu). Postupne sa vsak prisposobuju (tak ako sa im do pamate vryva nove ukotvenie) a po case sa vracaju k svojim starym nakupnym zvykom samozrejme uz v novej cene.
        .
        Takto su ludia ochotni sa pomaly, ako zaby, uvarit vo vode a prijat zvysenie ceny energii, dvojciferny rast cien nehnutelnosti, restauracnych sluzieb alebo povedzme aj obycajnej zmrzliny bez toho aby nejako vyrazne znizovali spotrebu.

  • 21.9.2009 / Ján Záborský / Reagovať

    Ono je vobec zaujimavou otazkou, co by po (pripadnom) znizeni dopytu vplyvom dane hralo ulohu substitutu. Viem si celkom dobre predstavit vznik primesi/sirupov, ktore vodu zmenia na Cola-like substance. Pripadne zdanenie obsahu cukru v koncentratoch sa da prijemne obist navodom “Do zriedeneho napoja pridajte x lyziciek cukru”. Co samozrejme moze mat dopad na obmedzenie prijmu cukru – predsa len je to ine, ked clovek vie, ze jeho stvordecovy pohar obsahuje osem lyziciek cukru (realny obsah cukru Coca Coly). Keby uz, uplne najrozumnejsim krokom by mohlo byt rovno zdanenie kukuricneho sirupu, ktory sa na sladenie najcastejsie pouziva. Co ale postihne i ostatne vyrobky, ktore vyuzivaju kukuricny sirup. Nevraviac o tom, ze pri privysokom zdaneni a nizkych cenach cukru sa moze stat zaujimavym nezdanenym substitutom obycajny cukor (repny, trstinovy, melasovy) a dan sa tak minie ucinkom. An exercise in futility, ako sa hovori. Pri alkohole ci cigaretach sa ekvivalentne nezdanene substituty hladaju tazko, tu by to slo s minimom dodatocnej namahy vcelku jednoducho.

    Ak by aj dan dosiahla ten efekt, ze sa spotrebitelia prejdu na rozne light produkty, nemusi to byt vyhra. Obsah aspartamu ako bezneho umeleho sladidla (napr. Coca Cola Zero) moze mat podla vyskumov pri dlhodobej spotrebe tiez negativne dopady na ludske zdravie. A je myslim jasne, ze vyrobcovia soft drinkov budu ako alternativu k ich dodatocne zdanenym produktom ponukat prave “zdrave” light drinky. Pripajam sa inak k hodnoteniu, ze obsah umelych sladidiel robi z light napojov humus.

  • 21.9.2009 / lokuk / Reagovať

    Obamovi by samozrejme v sucasnom stave rekordnych deficitov pomohla dan na hocijaku blbost, ktoru volici zozeru, ze akoze to je pre ich dobro, cize jeho nazor ma neprekvapuje. Na druhej strane, v kontexte tretej poznamky z clanku, dufam ze nikdy nenastane doba, kedy budu uradnici extra zdanovat vsetko co podla nich nie je to “spravne”. To ako ked komunisti extra zdanovali slobodnych po 25ke.

    • 21.9.2009 / grgo / Reagovať

      Toto je skutocne vtipne. Osobne si totiz fakt myslim ze by sa mali viac zdanovat bezdetni ludia, a to sa povazujem za liberala.

      • Re:

        21.9.2009 / lokuk / Reagovať

        mozno, ale na deti nepotrebujes byt zenaty:), mnozstvo deti sa rodi mimo manzelstva. Inak trochu offtopic, ale akurat som sa docital http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204488304574425294029138738.html ze “It turns out the President thinks a health-care tax is not a tax if he thinks the tax is for your own good.” Cize nejde ani o ziadne zdanenie Coca Coly, kedze je to pre nase dobro:)

Servery eTREND prevádzkuje Digmia

© TREND Holding, s.r.o. / Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená. / Podmienky používania / Politika Copyrightu