Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovenské médiá lapajú po vzduchu

18.04.2011

Diskusia (9 reakcií)

19.04.2011 | Pavol Suďa

Este by som sa mozno zamyslel nad vplyvom dotovanych medii, ktore kontroluju pofiderne financne kruhy, na slovensky inzertny trh. to je mozno vyznamnejsi negativny fenomen ako neexistencia verejnopravnej STV.

19.04.2011 | Pavol Suďa

Piano je asi taky kartel ako baliky TV stanic v kablovke. Cize ziadny. Media sa nedohodli, ze budu kazde svoju porovnatelnu sluzbu predavat za porovnatelnu cenu. Ale ze sa zapoja do platobneho systemu, v ktorom budu peniaze z poplatkov inkasovat podla toho, ktory web budu ako citatelia citat. niektore zapojene portaly sa mozu dostat k slusnym peniazom, niektore mozno horko zaplacu.

Ale inak velmi poucny nazor, inspirativny. Rad by som sa s Vami zoznamil osobne :-)

19.04.2011 | Juraj Draxler

Nie kazde pokrivenie hospodarskej sutaze je cistym cenovym kartelom, prave naopak. A podstatou projektu Piano podla mna JE obmedzenie volnej sutaze. Pre media technicky predsa nie je ziaden problem prijimat od zakaznikov platbu po vlastnej linke, a asi je to aj menej nakladne, ako platit este aj Piano timu. No a fakt, ze koordinatori dali velky doraz na to, aby sa system spustil naraz pre celu skupinu velkych titulov poukazuje na to, ze nejde cisto o platobny system :)

Ale mne nejde o pravnu stranku veci, to asi v pohode prejde. (Aj ked podla mna, ak by na nieco obdobne nabehli velke tituly v niektorej zapadoeuropskej krajine, tak by tomu protimonopolne organy venovali pozornost). Aj vam prajem, aby sa to ujalo. Mne len islo o poukazanie na to, ze sefovia medii tymto uznavaju, ze ten trh si musia nejako prisposobit.

19.04.2011 | grgo

Súhlas. Na jednej strane rozumiem, že pre médiá je pridaná hodnota Piana je v tom, že im rieši ich koordinačný problém. Spoplatnenie totiž priekopníckemu vydavateľovi prináša riziko, že jeho čitatelia mu odídu k bezplatnej konkurencii.

Problémová časť, ktorá zaváňa manipuláciou trhu je to, že sa rozličné vydavateľstvá rozhodli koordinovať cenu služby. Analógia by bola, ak by sa napríklad mobilní operátori rozhodli, že využijú Piano aj na predaj napríklad jedného paušálu, pričom by si zisky delili podľa toho u koho si zákazník balík kúpi. Teda zrušili by cenovú konkurenciu a ostala by iba necenová (pokrytie signálom, zákaznícka podpora atď.)

Predpokladám, že tento podivný model delenia zisku podľa návštevnosti je výsledkom kompromisu vyplývajúceho z vnútornej skupinovej dynamiky médií. To však nemení nič na fakte, že to zaváňa kartelom a v tomto má pán Draxler pravdu.

20.04.2011 | Pavol Suďa

Dve poznamky:
1) V Piane sa nebude delit zisk, ale vynosy. Nemyslim si, ze to tak skoro bude ziskovy projekt, pre mna ide hlavne o zmenu myslenia citatelov

2) Ak vam staci na obvinenie z kartelu, ze je to dohoda, ktora sa tyka ceny, tak to asi v zmysle §4 ods. 3 písmeno a) Zákona o ochrane hospodárskej súťaže mozno aj je zakazana forma dohody. Myslim, ze stanovisko PMU bude na svete coskoro a sam som zvedavy, co k tomu povie. Ale ten zakon ma aj svoje vynimky (§6). Ale to som ho len preletel. Ak do toho vnesieme trocha nadsazky, na relevantnom trhu je zvykom rozdavat tovar zadarmo. Piano nebrani komukolvek podnikat na slovenskom internete v sulade s touto zvyklostou. Ved mnohi konkurentni, ktori sa do Piana nezapojili, sa doslova trasu, ako zapojenym webom zoberu citatelov. Konkurencia vo vseobecnosti bude asi posledna, ktora bude proti Pianu protestovat. :-)

20.04.2011 | grgo

1) Výnos vs zisk, áno technicky máte pravdu, toto je to však iba pokus o rámcovanie debaty. Niečo ako či sa má používať "abort" alebo "interupcia" v debate o plánovanom rodičovstve. Ale kľudne používajme slovo výnos, ja s tým problém nemám. Lebo to stále nevylučuje, že niekto s účastníkov Piana si zo svojho podielu na výnose vygeneruje aj zisk :)

2) Tu s vami súhlasím, obzvlášť ak vezmeme do úvahy že aj účastníci Piana spoplatňujú iba časť svojho obsahu. Avšak tu si treba uvedomiť, že ak bude Piano tak úspešné, že do roka v ňom budú všetky relevantné portály na trhu a to s kompletným obsahom, razom sa môže aj zmeniť stanovisko PMU. Možno by bolo dobré odzačiatku prísť s nápadom, ktorý má šancu prežiť. Lebo neskoršie renegociovanie podmienok, alebo dokonca skrytá hrozba pokút nemusí byť úplná slasť.

21.04.2011 | Pavol Suďa

Ad 1) Vasa analogia je uplne mimo. Tu nejde o ziadnu techniku, ale podstatu toho, co sa deli. Treba si zrejme dobre nastudovat zmluvy, pretoze najvacsi diel vynosu bude mat web, ktory predplatne preda, az nasledne konkretne weby/sekcie podla ich skutocnej citanosti. Kazdy web pritom okrem prevadzkovych nakladov riskuje prepad inzercie, a kazdy web znasa tieto rizika nezavisle od inych zapojenych webov. Takze je sakra rozdiel rozdelit si zisk alebo len vynosy pred zohladnenim nakladov!

Ad 2) Existuje plan B ;-)

19.04.2011 | palobabos

Nie je nahodou prave Piano lacnejsi a efektivnejsi sposob (a mozno aj po technickej stranke), ako keby mal kazdy vydavatelsky dom vymysliet a aplikovat vlastnu technologiu? Plus je pre citatela jednoduchsie sa zaregistrovat a zaplatit raz, ako na kazdom portali samostatne. A ako to obmedzuje sutaz nezucastnenych titulov, pokial viem, boli do projektu prizvane, no sami sa rozhodli nezucastnit sa, alebo sa mylim?
Ale inak s viacerymi myslienkami v clanku, ako aj s namietkou na dotovane media pofidernymi kruhmi suhlasim.

19.04.2011 | grgo

Konkrétne že "Navyše, inde robia časť trhu verejnoprávne médiá. Česká verejnoprávna televízia má takmer triapolkrát taký rozpočet ako slovenská*. Svojou silou pôsobí aj na mzdy v súkromnom sektore. Ale nielen na tie. Vytvára určité mediálne prostredie, pôsobí ako tvorca kvality"

Ako je toto dobré pre súkromnú tlač? Z verejnoprávnej sféry môže mať priamy vplyv na súkromnú tlač možno TASR. Nevyznám sa síce v cenách, ale mám taký dojem že toto je pre médiá skôr pozitívum, keďže im štát (možno lacnejšie) produkuje obsah.

No a ak by mali byť elektronické médiá priamym konkurentom tlače, tak potom tomu argumentu vôbec nerozumiem. Lebo to zrejme znamená, že časť čitateľov/divákov je presmerovaná mimo trh, kde dostanú správy, komentáre a dokumenty zdarma. Verejnoprávne médiá síce môžu nastaviť platy aj kvalitu, avšak toto sú práve rizikové faktory pre súkromnú sféru. Lebo ak je latka nastavená vysoko, znamená to že súkromné média musia zaplatiť netrhovo stanovené mzdy za netrhovo kvalitný obsah.

Pochopil by som to, ak by verejnoprávne média tvorili trh vo forme infraštruktúry. Teda by napríklad zdieľali so súkromnými médiami nejaké náklady (napríklad náklady na televízny vysielač). Alternatívne by to mohlo byť tak, že verejnoprávne média by tvorili významnú (a nákladnú) časť obsahu, zatiaľčo súkromné média by sa vo forme "freeriderov" nabalili na ziskovej činnosti. Niečo na štýl privatizácie výnosných oddelení nemocníc, zatiaľ čo náklady na neatraktívne oddelenia idú na plecia štátu. Ale nemyslím si že toto sa deje práve u nás.

Hádka viceguvernéra ČNB Hampla s exprezidentom Klausom

Hampl obvinil Klausa z diskusie na krčmovej úrovni, celebritného „ekonóma“ Pavla Kohouta nazval ľudovým liečiteľom –prútikárom.

15.04.2014 | Juraj Draxler | čítanosť: 1407 | 11

Naozaj je Pavol Paška autokrat ukrajinského typu?

Jedna hysterická pseudokauza

23.01.2014 | Juraj Draxler | čítanosť: 2725 | 14

Juraj Draxler

Juraj Draxler
  • Počet článkov: 25
  • Priemerná čítanosť: 2271
  • Priemerná diskutovanosť: 18
  • RSS blogu

O blogu

Zaoberám sa strategickou hospodárskou politikou, sociálnou politikou a verejnou správou. Donedávna som pomerne intenzívne vyučoval (od finančnej ekonómie až po európsku hospodársku politiku), dnes sa venujem poradenstvu.