Pán Rajtár, nie som fanúšikom R. Fica, M. Filka, ani v podstate nikoho, kto sa dnes pohybuje na politickej scéne SR. Dovolím si však s M. Filkom súhlasiť v tom, že ak niekto chudobný žije v byte s hodnotou niekoľkostotisíc eur, ide o bohatého človeka. Nik predsa toho chudáka nenúti bývať napríklad v centre BA. Môže svoj drahý byt predať, kúpiť si dom cca 100 km od BA za polovicu predajnej ceny bytu a užívať si tam čerstvý vzduch.
K zdaneniu nehnuteľností – áno, mali by sa zdaniť viac. Ja platím napr. 20 EUR ročne, čo je za byt smiešne.
Slovák nechce platiť žiadne dane ani odvody, ale chce školstvo a zdravotníctvo úplne zadarmo. Ten útok mimozemšťanov by možno naozaj pomohol. Ľudia by opäť museli prehodnotiť rebríček hodnôt.
Diskusia
Diskusia (69 reakcií)
-
5.5.2012 / AFI / Reagovať
-
5.5.2012 / Jozef Rajtár / Reagovať
Pokiaľ máš peniaze nazvyš aj po mnohých iných daniach a poplatkoch, môžem ti odporučiť ich poslať do Dobrého anjela.
Inak ich hodíš do kurupčného systému na všetkých úrovniach a nielen slovenských ale vďaka eurotunelu aj európskych.-
6.5.2012 / salamoon / Reagovať
Jozef, to iste co vy v nadpise mozem povedat v opacnom garde aj ja. “Dan z prava na zivot” ste zvysili prave Vy tym, ked ste hlasovali napr. aj za zvysenie DPH na potraviny, zakl. spotrebny kos… A po volbach, ak by ste boli vo vlade ste chceli “dan z prava na zivot” zvysovat este viac. Je pre Vas takato analogicka argumantacia moralne akceptovatelna ?
.
Kazda krajina musi vyberat cez dane urcity balik penazi. Otazka je ta, ako ich strukturu nastavit tak, aby to neohrozovalo hospodarske napredovanie, socialnu stabilitu a zabezpecovalo aspon elementarnu ’spravodlivost’. Aktualne treba brat taktiez do uvahy globalnu situaciu a stav slovenskych financii. Vy neponukate ziadnu realnu alternativu, len dookola rozpravate o akomsi anarchokapitalizme, a vlastne vo vasich clankoch a stranickych vyhlaseniach k tejto teme nepriamo vyzivate na sabotovanie danovych povinnosti ako takych, cim si znepriatelujete tu vacsinu, ktora dane poctivo plati a musi navyse platit aj za tych libertarianskych ‘hrdinov’, ktori vase vyzvy o tom, akym su dane moralnym zlom, beru doslovne (vid napr. vas zmatok s koncesionarskymi poplatkami,…) -
6.5.2012 / AFI / Reagovať
Posielam už roky. Ďakujem za radu.
Ty si zatiaľ kúp nejakú faktúru od dépehačkarov, aby si DPH a DPPO nemusel odviesť štátu (a nepodporoval korupciu, ale “iba” mafiu), prípadne si založ živnosť alebo pracuj pre zamestnávateľa na dohodu (rady súdruha MIhála, keď ešte nebol minister).
-
-
5.5.2012 / al0 / Reagovať
aha, takze zato ze “socialni demokrati” nevedia a nechcu setrit, dochodcovia maju pretrhat vsetky kontakty s priatelmi a rodinou, a odstahovat sa o 100km dalej, spravne ta chapem ?
-
5.5.2012 / mito86 / Reagovať
a) ak ma niekto majetok vo vyse niekolko stotisic eur tak je jednoducho bohaty clovek a nezalezi, ci ten majetok zdedil alebo sa k nemu dostal inak. Nikto mu neprikazuje trhat vazby s rodinou a nemusi ani nic platit. Dan sa bude ukladat ako zataz na dany majetok… nemusi nikam chodit a nijake vazby trhat…
b) setrit… tak sa dohodnime, cela spolocnost, ze skolstvo sa bude plne platit a dialnice sa uz stavat nebudu. Take setrenie by sa vam pacilo? Alebo ake setrenie mate na mysli?
-
6.5.2012 / Pavel Šimon / Reagovať
Bohatstvo sa meria aj, ale nie len, výškou majetku. A “neikoľkostotisíc” € nie je bohatstvo.
Ak niekto vlastní takýto dom, je to len cennejši majetok potrebný na život. Ak vlastní dva a viac je to už iné. Ale veď si uvedomte, že ak rozprávame o úrovni mesta, alebo prímestkých častí, tak všetky domy majú hodnotu nad 1 MSk teda viac ako 33 k€. A to i ak boli dostavané za socíku pri vtedajších cenách okolo 250 kSk.
Toto uvažovanie skončí pri jednom lacnom koncentračnom tábore pre neplatičov, kde sa budú odpracovávať dlhy štátu.-
6.5.2012 / mito86 / Reagovať
Bavime sa o ODPOCITATELNEJ polozke 100 000 eur. A ta dan nebude zavratne vysoka…
-
-
-
-
6.5.2012 / Lukos / Reagovať
Žasnem nad Vašou jasnozrivosťou.
1. Napr. v Senickom okrese je na predaj viac, ako 2000 domov (napr. len v Borskom Mikuláši je to okolo 60). Väčšinou sú to domy po zomrelých – teda daň by platili dedičia (čo ledva žijú). Nedokážu však dom predať, lebo už niet kupcov.
To je od BA len smerom na Záhorie (cca 1 h dostupnosti z BA). Ak je to podobné aj smerom na Pezinok – Modru, Senec – Trnavu, Šamorín – Dun. Stredu, týka sa to celkom pekného počtu ľudí, čo za svoj majetok budú platiť daň, ale ho neužívajú a nemôžu sa ho zbaviť. Podľa Vás ú však milionári.
2. Kúpil som schátralý dom na vidieku (pred spadnutím). Opravil som ho a byt v BA predal. Mali sme tak na rekonštrukciu a zároveň sme si na starobu splnili sen – bývame v čistom a málo stresujúcom prostredí bez susedov v spoločnom panelákovom vchode a bez schodov. Dom dnes má síce tabuľkovú hodnotu, ale je, ako som v predchádzajúcom odseku popísal, nepredajný. Pracujem (ešte mám šťastie), ale ledva s manželkou vyžijeme z jednej výplaty k druhej. Rozhodne nepatríme k bohatým. Ak nám štát vyrubí ďalšiu daň, nezvládneme to (sme šesťdesiatnici). Ako budeme riešiť dlh a následne exekútora? Čo myslíte, pán jasnozrivý? Mohli by ste nám ešte zdaniť aj dopestovanú mrkvu a petržlen (aj na malej záhradke pri dome sa predsa urodí!!! – veď je to oproti možnostiam v bratislavských bytoch nadštandard, nie?).-
6.5.2012 / Lukos / Reagovať
… (ešte doplním):
3. Viem, že sa príspevok nesústreďuje konkrétne k dani z nehnuteľnosti. Nie som ekonóm, aby som to vedel rozobrať, teda som si to ani nekládol za ciel. Demagóg to, samozrejme, zhodí zo stola ako nesúvisejúce s témou.
Ja však, ako budúci penzista (dajú mi aspoň 300 €?/mes.?), tu hovorím o slušnom živote, sľubovaných ISTOTÁCH a nových daniach. Nezáleží na tom, či sa volá “… z nehnuteľnosti” alebo “… z čohokoľvek iného”. Kto chce, pochopí.-
7.5.2012 / moriak7 / Reagovať
Platenie dani z nehnutelnosti postihne urcitych obcanov. Takisto jeho neplatenie, respektive jeho vyska, ktoru v sucasnosti ani “vyskou” nazvat nemozno.
Po spolocenskej stranke je vsak spravnejsie zdanovat majetok ako pracu. Aj v pripade predajcov nehnutelnosti v Borskom Mikulasi. Obec prezivala zasluzeny rast ceny nehnutelnosti kvoli celkovemu vylepsovaniu stavu domov. Z toho mali osoh aj ti co dnes predavaju. Predat dom zarucene mozu, treba vsak najst spravnu trhovu cenu. Vacsina na tom zarobi. Stratia iba ti, co kupovali zhruba poslednych 5 rokov.
-
-
-
-
5.5.2012 / wayhigh / Reagovať
AFI AFI, preco zasahujete do slobod ludi, ze si mozu byvat kde xcu a ako xcu a vo vlastnom? preco by mali byt nehnutelnosti viac zdanene? akym sposobom stat ochranuje alebo zveladuje tieto nehnutelnosti? tieto socialisticke demagogie by sa mali riesit detenciou… logika, ze nirkto, kto ma byt v hodnote takej a takej je bohaty clovek, to snad nemyslite vazne…
-
5.5.2012 / Braňo / Reagovať
Z definicie Filko myslel to, ze jedna vec je prijem, mzda a druha vec je majetok, teda bohatstvo. Nehnutelnost je majetok, cize clovek vlastniaci nehnutelnost je z definicie majetny.
Pan Rajtar so svojou inflacnou obsesiou je teda opat uplne vedla. Navyse sa nam snazi vysvetlit, ze napr. W. Buffet nie je bohaty, pretoze on ma sice akcie, nehnutelnosti a iny majetok, ale nema prijem, mzdu a je zadlzeny.
-
5.5.2012 / al0 / Reagovať
a na kupu tej nehnutelnosti nepouzili majitelia peniaze z prijmu, z ktoreho UZ RAZ ZAPLATILI DAN ? Ked niekto kupi byt v novostavbe v BA, musi zaplatit najskor dan z prijmu, potom DPHcku, a nakoniec este dalsiu milionarsku dan zo zavisti vidiecanov ?
-
5.5.2012 / slimak78 / Reagovať
Zavistlivy vidiecan.. Chod niekam. Somar.
-
5.5.2012 / numo / Reagovať
A ked umrie, tak uz sa znovu planuje stvrta z dedicstva, a ak ho ma na hypoteku, bude platit piatu zo zisku bank a pripadne siestu z financnych transakcii, ktoru Ficova vlada uvazuje zobrat velmi zosiroka. Lebo uz vidim, ako ich banky neprenesu na zakaznika…
Nechapem, preco je jedna izba navyse luxus inej kategorie, ako cojaviem Ficove alebo Pociatkove hodinky v rovnakej cene a ma byt inak zdanena. Ak zdanovat majetok, tak vsetok a rovnako. Vo forme navrhovanej panom Filkom je to socialne inzinierstvo.
-
5.5.2012 / mito86 / Reagovať
Lebo nehnutelnost je relativne jasne ocenitelna a prislucha k nej vlastnik. O hodinkach to tvrdit nemozno,, respektive, vieto o nejakom registry hodiniek, ich hodnote, majitelov…
-
6.5.2012 / numo / Reagovať
To je jasne, ze z praktickeho hladiska je majitelov nehnutelnosti jednoduchsie zdanit a preto idu po nich.
Moralna stranka takehoto zdanenia je ale nulova az kontraproduktivna. V podstate stat hovori, ze radsej si kupte drahe svajciarske hodinky alebo minte svoj zarobok na cestu okolo sveta, ako postavte/nechajte postavit na Slovensku dom a dajte peniaze a pracu slovenskej ekonomike. Spotreba je potrestana menej, ako budovanie hodnot. Je to odkaz, ktory obcania tohoto statu potrebuju?
A to ocenenie mi tiez nepripada tak jasne. Ako oceni cenova mapa kvalitne postaveny dom od nekvalitneho? Ako oceni neprisposobivu komunitu v susedstve? Skutocne ma rovnaku hodnotu ‘vybyvany’ byt predany v drazbe po nejakom asocialovi, ako udrziavany? Nakolko bude objektivna? – aby kadejake “Beverly Hills” neboli nakoniec nejakou zahadou lacnejsie ako stvrte kde byvaju bezni obcania.
Zdanovat metre stvorcove mi predsa len pripada ak uz nie spravne, tak aspon spravnejsie.
-
6.5.2012 / skorodochodca / Reagovať
Manželka mi darovala k Vianociam hodinky – ani plat za ne nedala – a sú zaevidované na moje meno – v Istanbule ich na nete našli a drobnú závadu opravili v záruke.
Podobnosť s Ficom čiste náhodná.
-
-
6.5.2012 / skorodochodca / Reagovať
niečo podobné ma napadlo … ak niekto bude bývať v malom 3-izbovom domčeku za 50.000€, na rukách hodinky za 50.000€, na dvorčeku Rols za 500.000€, v banke 500.000€, tak zaplatí daň iba z 50.000€ za domček ….
A ak by mal firmičku, čo mu vyprodukuje 50.000€ zisku, tak zaplatí z neho daň … a doplatok zdravotného poistenia.
Pohľad na majetok je značne skrivený.
-
-
-
-
5.5.2012 / Michal Lehuta / Reagovať
tak zase, niekoľkostotisícový majetok znamená minimalne 6 mil. SK (200 tis. eur), tak to by som kludne povazoval za bohatstvo..
-
7.5.2012 / dks / Reagovať
a ked je ten byt na hypo? aj vtedy som tak bohaty?
-
-
5.5.2012 / pavelo / Reagovať
vsemoznych dani je cela skala, stazovat sa, ze tato konkretna je extremna zla mi pride divne.
.
Ma celkom slusnu hrst pozitivnych externalit, ine dane su zvycajne vyssie… da sa stazovat, ze “nuti uboheho dochodcu sa stahovat”, ale to mi nepride az taky hodnotny dovod, aby som just tuto dan z principu zavrhoval. -
5.5.2012 / trip / Reagovať
uz raz tu bola velka debata na rozhovor s Filkom priamo tu v trende a tam myslim bolo vsetko povedane.
najviac sa tesim na to ako to bude v realite – dva vedla seba stojace domy pricom jeden je paradne zrekonstruovany (pripadne aj novostavba) a druhy je v starom povodnom komancovskom stave. T.j. hodnota prveho je aj dvojnasobne vyssia oproti tomu druhemu. To iste aj ohladom bytoviek so starymi bytmi a novostavbami hned vedla na tej istej ulici. Som fakt zvedavy ako toto sudruhovia poriesia s ich paradnou cenovou mapou ked momentalne je to podla clanku na urovni okresov – to by som chcel vidiet. to zas bude spravodliveeeee….
Ale ved to nie je dolezite – dolezite je ze pride do rozpoctu viac penazi, ktore sa ale zase niekde zazracne rozplynu a nepocitia to ani dochodcovia ani zdravotnictvo a ani skolstvo nebude mat viac penazi.
A pan 31 rocny hlavny ekonom tejto krajiny sa cuduje, ze vraj slovaci nechcu platit dane. Boze moj, kam sme sa to dostali.
-
7.5.2012 / moriak7 / Reagovať
Riesenie je jednoduche. Treba sa pozriet ako to robia inde uz dlehe roky. Snad sa nieco naucili a my sa mozme ucit od nich.
-
-
6.5.2012 / enko / Reagovať
furt len ludom brat brat a este raz brat…a vydavky rozpoctu sa neskrtaju.. dokedy takto ? pizdec.. kde su tie slubovane istoty ? jednu istotu kt. mi zatial smer garantuje je, ze sa takymto tempom stanem bezdomovcom, kedy pride na rad dan z okien, kanalizacie, mnozstva odobratej energie – a toto mozme este nazvat aj ekologickou danou, lebo moze ludi nutit setrit elektrinou, plynom, atd.. ? podmeeee..zdanit sa da vselico, hlavne ze sa vysklada tych 2,5 mil ludi
-
6.5.2012 / Pavel Šimon / Reagovať
Takto po ránu som si skoro zarobil na infarkt. A to hneď viac krát. Najskôr článkom a potom hneď prvým príspevkom.
Bývam v dome. Vedľa nás stojí veľmi podobný dom. Oba domy boli postavené v v rokoch 1989 až 1991. Boli postavené s rozpočtom približne 300 kSk. My sme dom kúpili 2004, za odhadovú cenu niečo cez 2 MSk. Suseda v ňom žije stále. Tak jeden dom má hodnotu 166 k€ a druhý 10 k€?
Druhá infarkt (takmer) po “bohovskej” rade, že ak nebudú vládať platiť daň nech sa presťahujú. Takýto všeobecný názor môže mať len človek, ktorý je plný žlču proti všetkým ľuďom, lebo mu svet ubližuje.
My sme sa presťahovali aj pre slobodu, aj pre celkové zníženie nákladov. V paneláku na sídlisku v okresnom vo vlastnom byte sme mali náklad na bývanie okolo 200 €, dnes bývalí susedia sú už cez 333 € mesačne. Za rok okolo 4 k€. Za 10 to bude v dnešných cenách 40 k€ a za 20 rokov už viac ako cena “lacného milionárskeho” domu na periférii.
A k daniam: ja nemám problém platiť dane, veď čím vyššia daň (pri stálych pravidlách) je aj vyšší príjem. Ale ak si niečo kupujem, tak ma zaujíma cena, kvalita, čas dodania a mám aj záruku. Daňami si kupujem služby štátu. Ich cenu vôči mne štát určil, ale dodávané služby sú horšej a horšej kvality. A ešte chcú zvýšiť cenu?-
6.5.2012 / mathiaz / Reagovať
Trošku Vám nesedia prepočty:
300tis. SK ste prepočítali ako 10tis. EUR (čo sedí), ale 2mil. SK Vám už vyšlo 166tis. € (čo už nesedí a správne by mala byť zhruba polovica).Takisto prepočet nárastu nákladov na bývanie z 200€ na cca 333€ = 133€ mesačne x 12mesiacov= 1596€ ročne (ale kedže ste písali “od”, tak dajme tomu nech aj 2000€ ročne) čo je za 10rokov 20tis € a nie 40tisic.
-
6.5.2012 / Braňo / Reagovať
“Tak jeden dom má hodnotu 166 k€ a druhý 10 k€?”
-
Nie. Myslite si, ze by suseda dnes predala svoj dom za tak nizku cenu? Hodnota sa predsa urcuje podla cenovych map, teda podla aktualnej trhovej ceny.Takze s tou zlcou proti vsetkym ludom, lebo svet vam ublizuje, by som bol opatrny.
-
-
6.5.2012 / jatomozem / Reagovať
toľko frustrovaných a zúfalých voličov bývalej koalície na jednej kope … to sa len tak nevidí. to je už horšie ako na SME, kde frustrovaní pravičiari kritizujú už temer rannú stolicu súdruha premiéra Fica.
-
6.5.2012 / grgo / Reagovať
Vážený pán Rajtár, vážení diskutéri a kritici tejto dane. Skôr než pridáte akýkoľvek blog, príspevok alebo komentár, prosím uvedomte si že debata neznie tak či bude daň z nehnuteľnosti alebo nie. Otázka je: potrebujeme financovať štát, akými daňami?
.
Takže pre všetkých dôchodcov a chudobných dedičov nehnuteľností nehnuteľností po rodičoch. Chcete radšej platiť vyššiu daň za nehnuteľnosti, alebo radšej si ju zaplatíte vo forme vyššej DPH, odvodov, nižších dôchodkov, príplatku za vysoké školstvo, príplatku za lieky apod…?
.
Padol tu napríklad niečo o dodatočnej dani z domu za 160 tisíc EUR. Pri odpočítateľnej položke 100 tisíc to reálne znamená daň 120 EUR ročne. Takže vážený pane, radšej by ste boli za zvýšenie DPH o 1%? Alebo akú alternatívnu daň by ste navrhli?
.
Pre všetkých ľudí v kategórii “výdavkové škrty, zníženie obstarávaní apod.” Super, som tu s vami. V takom prípade môžeme znížiť celkové dane. Ale opäť, prečo by bolo treba znížiť či zrušiť (alebo nezaviesť) daň z nehnuteľnosti? Ak budúc rok zavedieme daň z nehnuteľnosti a o dva roky urobíme škrty tak že máme prebytkový rozpočet, prečo neznížiť nejakú inú daň? Napríklad DPH, alebo nejaké odvody?
.
Celá táto hra je o návrhu takého daňového systému, ktorý bude efektívnejší a/alebo spravodlivejší. Je to problém úplne nezávislý od celkového výberu daní alebo ich sadzieb.-
6.5.2012 / grgo / Reagovať
Oprava: 0,5 percenta z 60 000 je samozrejme 300 EUR ročne, nie 120
-
6.5.2012 / grgo / Reagovať
Inak ešte by som mal inú pripomienku. Vláda od roku 2011 vrámci konsolidácie urobila dve významné zmeny:
.
1) Nastavila nezdaniteľnú časť príjmu iba na “aktívny príjem”. Do takéhoto príjmu sa nezapočítava napríklad prenájom nehnuteľností
.
2) Znížila odpočítateľnú položku za prenájom z 925 na 500 EUR.
.
Takže ak ste napríklad chudobný dôchodca, ktorý prenajímal svoj byt aby si dokázal zaplatiť pobyt v domove dôchodcov, “pravicová vláda” vás totálne ožobračila. Dame tomu že ste prenajímali byt za 300 EUR mesačne. V starom režime ste neplatili žiadnu daň. V novom režime platíte daň 350 EUR ročne. Samozrejme, takýto dôchodca si byt kúpil z už zdaneného príjmu a zaplatil zrejme aj DPH. Takže vláda ho vlastne zdaňuje trojito.
.
Takže mi povedzte, ak by ste boli v koži takéhoto dôchodcu, chceli by ste radšej ponechať súčasný systém, alebo zaviesť 0,5 percentnú daň z nehnuteľnosti ktorá by pri existencii odpočítateľnej položky pre neho znamenalo zrejme nulovú daň a zvýšenie čistého ročného príjmu o 350 EUR? O takýchto alternatívach sa tu bavíme.
.
PS: Som zvedavý kde bol pán Rajtár, keď sa navrhovali tieto zmeny v daniach. Možno mu to kolegovia a známy ako napríklad známy to prenajímateľ garzoniek a poslanec za SaS Stanislav “Thorshavn” Fořt pri kávičke nepovedali. Lebo takýchot ľudí, ktorí svoje nehnuteľnosti ochránili ulitou sročiek sa zmeny v zákone nijako nedotkli: čo je samozrejme feature a nie bug. Mediálna masáž o zdaňovaní “chudobných dôchodcvo s peržalským bytom” začne až keď hrozí že daň sa nebodaj dotkne aj doteraz nedotknuteľných.-
6.5.2012 / milanll / Reagovať
@grgo, ja som tiez proti tejto ,,akoze-dani-z luxusu”.
.
Som vsak za drasticke zvysenie/znizenie dani z prijmov – prakticky zavednie rovnakeho progresivneho zdanovania, ako ma Zapad – a to aj dodatocneho zdanenie/upravy zdanenia, prijmu pravnickych osob.
.
Dokonca som aj za zavedenie tzv. ,,dani z luxusu”, ale tak, aby splnali svoj ucel – a tym nie je len prijem vo forme dani, ale aj nieco ine.
.
Tato cesta hladania optimalneho zdanenia je vsak nezmyselna.
Slovensko hlada optimalne zdanovanie uz 23 rokov a stale ma katastrofalny nedostatok penazi.
Z hovna, stat bic neupletie.
Ak chce rapidne zvysit danovy prijem statu, jedinou moznostou zostava radikalna reforma podnikatelskeho sektora, ktory je, bohuzial, stale iba smutnou komunistickou parodiou na podnikanie.
.
Problem vsak je, ze sucastni podnikatelia su povazovani za Bohov, ked zaroven su uz vo veku a stave, kedy sa oni podnikat naucit uz nie su schopni.
Slovensko potrebuje okamzite novy podnikatelsky sektor.
Katastrofalne vysoka nezamestnanost mladych dava nadej, ze ma z coho vzniknut.
Vlada vsak tuto myslienku nepodporuje.
Ona ide nezamestnanost mladych riesit tak, ze ide rozdat dalsie peniaze sucastnemu zaostalemu a neefektivnemu podnikatelskemu sektoru, aby ten tychto mladych zamestnal.
.
A takto agonia Slovenska a hladanie jeho optimalnej danovej zatazenosti bude pokracovat dalej.
Parodiou je, ze akekolvek zakony sa dnes prijmu, za 2 roky sa budu musiet znova upravovat a hladat dalsie alternativy.
.
Ego sloveskych ekonomov a politikov vsak nedovoli, aby si vypoculi alternativne riesenia dnesnych problemov a ich mozne riesenia.
Takto tito ludia len potvrdzuju statut Slovenska ako krajiny tretieho sveta – aj s komunikaciou a myslenim, ake v tretom svete prebiehaju.-
6.5.2012 / al0 / Reagovať
Ked zavedieme rovnake dane ako Nemci, so zahranicnymi investormi sa mozeme rozlucit.
Preco by mala firma platit rovnake dane ako v Nemecku, a od statu dostavat “slovensku” uroven servisu vo forme absolutnej nevymozitelnosti prava, vsadepritomnej korupcie, byrokracie a regulacie ?
Uz dnes by mala ta firma minimalne v 4-5tich krajinach EU nizsie naklady na pracovnu silu ako u nas.
Co take teda dokazeme zahranicnym investorom ponuknut?-
6.5.2012 / milanll / Reagovať
Ked zavedies progresivnu dan z prijmu pravnickych osob, tak, ako je to vsade vo vyspelom svete, so zahranicnymi investormi na Slovensku to nespravi nic.
.
Suhlasim inac, ze korporatnu dan je potrebne zachovat na co najnizsich hodnotach – to je dan, ktora ovplyvnuje najviac zahranicnych investorov.
.
Tym inac mas co ponuknut – pre zaciatok by stacila iba nieklonasobne nizsie ohodnotena pracovna sila, spolu s uctovanim zapadoeuropskych cien za vysledne produkty a sluzby.
.
Ty si zrejme neuvedomujes, co Slovensko a cela vychodna Europa, znamenaju pre zahranicnych investorov.
Oni si v tomto regione dokaze kompenzovat vsetky nizsie zisky a straty, ktore vplyvom konkurencie vyazuju na domacich trhoch.
Skus mi vysvetlit fakt, ze ceny za mobilne hovory su na Slovensku jedny z najvyssich v Europe, ale mzdy zamestnancov patria k najnizsim.
To iste sa tyka energetiky, cien nehnutelnosti a ostatnych sektorov.
.
Ak chces hospodarstvo Slovenska stavat na co najnizsej danovej zatazenosti pre zhranicne podniky a zaroven co najlacnejsej pracovnej sile – mozes.
Potom si ale uvedom, ze Slovensko naveky zostane krajinou druheho/tretieho sveta.
.
Ak chceme Zapad dobehnut, musime sa vydat rovnakou cestou.
Zatial ideme presne opacnou.
.
P.S Tento post je na dlhsie.
Nechce sa mi ho vsak znova a znova vysvetlovat, kedze predtym som ho vysvetlil uz nespocetne velakrat.
Faktom vsak je, ze Slovenska ekonomicka cesta je absolutne nezmyselna a s vyspelymi ekonomikami neporovnatelna.-
7.5.2012 / al0 / Reagovať
Mame vyssie platy ako Poliaci, Madari, Lotysi, Bulhari a Rumuni – dobiehame Portugalcov.
Co sa tyka “Slovenskych” cien, je to jednoduche – chybajuca konkurencia a nizka elasticita dopytu – Slovaci sa radi predvadzaju a radsej budu nakupovat v Lidli akoby sa mali vzdat znackovych veci.
-
7.5.2012 / milanll / Reagovať
To ma byt alibizmus, alebo nejaka obhajoba, chvalit sa tym, ze nie sme uplne najchudobnejsi a najsprostejsi, ale az 6-ty od konca?
Rozdiel medzi Svajciarmi, Svedmi a Slovakmi je iba ten, co mame vsetci v hlavach a ako myslime.
Mymame v hlavach zhruba to, co maju Madari, Rumuni, Bulhari a Lotysi – preto sa s nimi porovnavame a preto sme s nimi na podobnych prieckach.
Ten maly rozdiel, medzi nami a Cechmi, zaroven sposobuje tak znacny rozdiel medzi nasimi ekonomikami.
Poliaci boli za nami, dnes nas uz uspesne predbiehaju.
Co nam vsak brani zacat rozmyslat a spravat sa rovnako, ako tie vyspelejsie narody?
Nie je to iba nase nestastne EGO?
.
S tou druhou castou suhlasim.-
7.5.2012 / al0 / Reagovať
Nie, to ma byt dovod, preco nemozeme len tak zvysovat dane podnikatelom. Nic ine okrem relativne lacnej pracovnej sily nemame, a dnes uz ani ta nie je najlacnejsia.
-
7.5.2012 / milanll / Reagovať
Je rozdiel dane a dane z prijmu pravnickych osob.
Ked Slovensko zavedie kompatibilne danove prostredie, ako na Zapade, akurat s nizsou korporatnou danou, netreba sa bat, investori z neho hromadne utekat nebudu.
.
Toiste sa tyka ceny pracovnej sily.
Ak ideme svoju ekonomiku budovat iba na co najznizsich daniach a co najlacnejsej pracovnej sile, v tom pripade bude Slovensko navzdy iba zaostalou chudobnou krajinou.
.
Co nam vsak brani budovat ekonomiku na co najvyssich mzdach, najdostupnejsich tovaroch a sluzbach a co najsofistikovanejsich technologiach?
.
Preco my vyhladavame iba tych investorov, ktory tu prichadzaju na zaklade co najvacsich stimulov, najznisich dani a co najlacnejsej pracovnej sily, ked napr. take Irsko vyhladava iba tych investorov, ktory tam prichadzaju platit co najvyssie mzdy a podporuje investicie skor do IT a ostatnych najmodernejsich technologii?
.
Ved Slovensko ma uz teraz 2X vac priemyslu, ako priemerna zapadoeuropska krajina a stale sme ciernou dierou Europy.
Slovensky problem, je jeho domaci podnikatelsky sektor.
Ked sa zreformuje ten, ekonomicke probley Slovenska zaniknu takmer okamzite.-
7.5.2012 / Amras /
“Co nam vsak brani budovat ekonomiku na co najvyssich mzdach, najdostupnejsich tovaroch a sluzbach a co najsofistikovanejsich technologiach?”- Odpoved: NEVZDELANE OBYVATELSTVO. Jedinu pracu, ktoru je schopny priemerny Slovak ocenit je manualna pri pase alebo na poli. Kto prdi do stolicky na urade to uz je “velky pan” a na takej pozicii chce vidiet Slovak svojho potomka.
Kto by v akoze mal pracovat v tej vysoko sofistikovanych poziciach a najmodernej sich technologiach? Absolventi slovenskych VS v odboroch socialna praca, masmedialna komunikacia, andragogika, pravo? Take vtipnosti rozpravaj vecer zene do uska.
Slovaci sa maju presne tak dobre, ako im to ich mentalita dovoluje. Mentalne bariery su v tomto “pospolitom lude” dnes stale privysoke. -
7.5.2012 / milanll /
pre Amras:
musis prispievat, aj ked tvoje nazory si priamo protiriecia a zaroven postradaju akekolvek poznanie danej temy?
.
Inac, s tou mentalitou ti davam za pravdu.
Tej nestastnej slovenskej mentality, ktora brani slovensku v jeho rozvoji, si ty sam najlepsim prikladom. -
9.5.2012 / Amras /
Pre Milanka:
Este tak napisat, v com si moje nazory protirecia, to by bol od Teba mimoriadne narocny intelktualny vykon. A o (ne)poznani temy bude rozpravat tajtrlik zo zahranicia, poznajuci dnesnu slovensku realitu z bezpecnej vzdialenosti virtualneho priestoru?
Ak si to stale nepochopil, TY si tu ten, co ma deficity v poznani temy.
-
-
-
-
7.5.2012 / salamoon / Reagovať
alo, ked uz si zatazeny na statistiky tak podla SU SR je priem. mzda v NH na svk za r. 2011- 786e, co je podla aktual. kurzu o cca 40e viac ako v Madarsku (213,000HUF, 2011), ale zase cca o 40 menej ako v Polsku (cca 3,450pln, 2011)..mozno by si dostal lepsi obraz, ak by si si tiez porovnal k tomu napr. produktivitu ci spotrebitelske ceny…a este nemas ani tie ceske, a ty uz chces portugalske, hehe
-
-
-
-
-
-
6.5.2012 / AFI / Reagovať
Presne o tom bol môj prvý príspevok. Ľudia chcú zadarmo školstvo, zdravotníctvo, domovy dôchodcov, cesty, …., ale dane platiť nie. OK. Buďme teda všetky hyperneoliberáli (aj ja ním budem), neplaťme žiadne dane, ale, pre Boha, potom od štátu ani nič nechcime vrátane polície a hasičov. Založme si neoliberálnu sebaobranu a dobrovoľný neoliberálny hasičský zbor, ktoré budú tieto úlohy štátu suplovať.
-
6.5.2012 / Niless / Reagovať
Nikto nema problem platit dane ale nech je vidiet na druhej strane nejaky vysledok. Tu ide o to, ze viac-krat do roka sa dvihaju dane, ale niekolko krat do roka sa zo sluzieb statu ukrajuje. A kazdy normalny clovek serie na dialnice, narodne stadiony, investicie do zelecnic a pod. V prvom rade je zdravotnictvo potom dlho nic a hned za tym skolstvo. A tu zo strany teoretickeho ….. Filka odznievaju dristy, ktore nemaju oporu v kapitalizme. Zrejme bol v USA tak sa motivoval, lenze tam su ine prijmy, mensie dane a platbou dane z nehnutelnosti ziskavate velke mnozstvo sluzieb (starostlivost o zelen v parkoch, ktorych je dost, odvoz odpadu, minimalne poplatky na uradoch nie ako u nas a mnohoooo inych). A rad by som vedel ako je mozne byt poradcom nastriedacku v pravicovej a v lavicovej vlade.
-
7.5.2012 / moriak7 / Reagovať
V USA drviva vacsina dani z nehnutelnosti plati skolsky system od skolky po gympel. Je to adresne a kvalita vyucby striedava. U nas by to bolo neadresne, ale nieco by sa zarucene z toho platilo a kvalita sluzieb by bola tiez striedava.
-
-
-
6.5.2012 / trip / Reagovať
Na otazku ci potrebujeme financovat stat (viac) je jednoznacna odpoved – NEPOTREBUJEME.
Pan grgo, vysvetlite mi prosim, preco mate ten pocit, ze ked stat preziera viac ako je schopny zarobit, tak treba zvysit dane? Ked takato situacia nastane vo vysledovke obcana alebo firmy, tak zakonite musia zacat menej minat, pretoze inak nepreziju (dosah na prijmy je nepomerne slabsi ako na vydavky). Len stat sa sprava ako nekonecny prezieratel – to je podla Vas v poriadku?
A na Vas navrh ze dane budeme znizovat az potom ako nastanu skrty a budeme mat prebytkovy rozpocet – nehnevajte sa ale na ktorej planete zijete? Vysvetlite mi preco by sme najprv nespravili tie skrty a nezapchali diery kade nam z rozpoctu unikaju peniaze a ked to nebude stacit, tak potom sa bavme o zvyseni dani. Takto to byt nemoze?
-
6.5.2012 / numo / Reagovať
“Chcete radšej platiť vyššiu daň za nehnuteľnosti, alebo radšej si ju zaplatíte vo forme vyššej DPH, odvodov, nižších dôchodkov, príplatku za vysoké školstvo, príplatku za lieky apod…?”
Ano, radsej vyssiu DPH (osobne si myslim, ze ju minula vlada mala zdvihnut o 1-2 percentne body viac) a pokial je potrebne, tak odvody. Su totiz neutralne a nepokusaju sa definovat co je luxus podla toho, ako sa kto prave vyspal.
Radsej priplatok za vysoke skolstvo, pretoze vysokoskolske studium nie je ludskym pravom, ale je investicnym rozhodnutim dospeleho cloveka s ocakavanou navratnostou.
Radsej nizsie dochodky od statu a vyssiu zodpovednost ludi za svoje zabezpecenie v starobe.
Ale samozrejme v prvom rade zvysenie efektivity zarazenim kamaradsaftov a korupcie. Pri tom, co sa deje v statnych nemocniciach (parkrat o tom pisal aj tyzdennik, na ktoreho strankach diskutujeme), by to zrejme v zdravotnictve stacilo na vyrovnane hospodarenie. SMER by to s terajsou jednofarebnou vladou mohol spravit – nemusi si kupovat podporu koalicnych partnerov. Len mi nieco hovori, ze o to nebude zaujem…
-
-
6.5.2012 / vlado44 / Reagovať
ak som zamery M.Filka pochopil spravne, nezavisi od toho, kolko ludi a co uziva – takze rodina s 3 detmi, co sa hypotekou zmohla na dom v satelite Bratislavy s komercnou hodnotou 200-250.000, je bohata a treba ich zdanit.
A jednotlivec, ktory byva sam v jednoizbovom byte s trhovou cenou napr. 99.000 EUR, dalsich 5 jednoizbovych bytov s podobnou hodnotou prenajima a ma BMW 5-koveho radu, toho takto nezdanime.A ked sa z akychkolvek dovodov ceny vo vasej lokalite zdvihnu – napr. sa niekde v okoli zdvihnu ceny nehnutelnosti (to sa stalo za poslednych 10-15 rokov v Marianke), alebo v blizkosti postavia novu automobilku
– tak mate smolu, mate luxusnu nehnutelnost a musite platit, alebo sa odstahovat. Ach jaj.Ministerstvo to urcite vyriesi nastavenim nejakych parametrov. Napriklad stanovia cenovu hranicu, od ktorej je to uz vraj luxus. Zas priestor pre korupciu, definujeme odhadcov, vhodnu nehnutelnost podhodnotit bude hracka.A kazdy bude mat povinnost raz rocne si nechat uradne ohodnotit stavbu, a zaplatit poplatok

Alebo to stanovia metrazou, vsetko nad 100 m2 je luxus. A vsetky novostavby budu stavane presne na 99.99 m2. -
7.5.2012 / LPB / Reagovať
Stavby. Do 200 stvorcov celkovo (dom+byt+chata) dan =0, 200-400…dan =velmi vysoka, 400+ … dan velmi vysoka na tretiu.
Pozemky podobne, alebo este lepsie znarodnit.
Nikomu by sa neoplatilo skupit celu obec… -
7.5.2012 / 108077 / Reagovať
Ja platím za dom 80 EUR a považujem to za primerané. Ako dôkaz mi slúži to, že obec má v posledných rokoch rozpočet prebytkový a dochádza k neustálemu zveľaďovaniu obce. T.j. vybrané dane sú postačujúce a netreba ich zvyšovať.
-
7.5.2012 / 108077 / Reagovať
Veľmi jednoduché riešenie pre štát. Rumuni to urobili. Znížiť platy v štátnej sfére o 25 percent. A je to. Dovoliť si môžme iba taký štát, ktorý z daní utiahneme. Byrokracia sa neustále rozmnožuje a neukončí to iba priškrtenie jej príjmov. Ale na to je potrebná odvaha. Fico ju nemá a Radičová to robila presne opačne, zvyšovala platy štátnym zamestnancom.
-
7.5.2012 / grgo / Reagovať
Áno. Len si treba uvedomiť čo v Realite “štátna sféra” znamená. Sú to hlavne armády učiteľov, policajtov, vojakov či zamestnancov štátnych zdravotníckych zariadení. Pridajte k ešte armádu z mnohých malých inštitúcií od múzeí a galérií až po pracovníkov SAV. Tak títo ľudia robia 90% “štátnej byrokracie”.
.
Ten zvyšok sú potom tí ľudia ktorých má každý na mysli pod spojením “štátny zamestnanec”. A keď z času na čas výjde reportáž v akých otrasných podmienkach títo kávičkári pracujú – ako napríklad o daňováoch ktorí sa kolenačky prehrabujú daňovými priznaniami, alebo o tom ako pracovníci v justičnom paláci 20 minút čakajú kým im nabehne ich Intel Pentium 90 – tak to treba rýchlo vytesniť z hlavy.-
7.5.2012 / pavelo / Reagovať
A teraz skuste napisat o tom, v akych podmienkach pracuje “bezny nestatny zamestnanec”. Chcete naznacit, ze to je relevantne lepsie?
.
Nehovoriac o tom, ze byt ucitelom (to zhodou okolnosti dobre poznam, zo zoznamu ktory uvadzate) je na vacsine uzemia SR lukrativne zamestnanie.
-
-
-
7.5.2012 / eExcel / Reagovať
Mam uz problem citat Filkove reci, ale ak tvrdi, ze ak niekto vlastni nehnutelnost (ziskanu za uctovnu hodnotu kedysi) v hodnote milionov, ze proste je fyzikalna a matematicka pravda.
A je to prave chybny a nemoralny postup statu, ktory casti obyvatelstva daroval byvanie zdarma vytvoril v krajine hlboke deformacie: v normalnej krajine dnes maju ludia naklady na zabezpecenie na byvania. U nas cast obyvatelstva dostala “darcek” na ukor ostatnych, vdaka ktoremu stat rezignoval na starostlivost o byvanie ludi (najomne byvanie) a rezignoval aj na taku ekonomicku politiku, ktora by viedla k tomu, aby ludia mali prijmy z ktorych by mohli znasat naklady na byvanie.
Bolo by velmi spravodlive aby ti, co dostali byvanie zdarma – co je nemoralne ak to iste nedostanu vsetci, zacali konecne platit – doteraz tito ludia netusia, ako je ich darcek zdarma nemoralny a devastujuci voci ostatnym a kriviaci ekonomiku krajiny.
Ina situacia su ti, co maju hypoteky.
To je opacny extrem byvania zdarma. To je prave skupina ludi, na ktorych sa stat mohol vysrat, lebo inej vyznamnej skupine obyvatelstva dal darceky v podobe byvania zdarma.
Tu je extremom nemoralnosti nechavat tychto ludi platit svetove ceny byvanie z nizkych slovesnkych prijmov a z hypoteky im strhavat dane.Ak by stat nerozdal casti obyvatelstva byty, nemohla by byt sucasna bytova situacia tak vyrazne neriesena.
-
7.5.2012 / pavelo / Reagovať
Existuje kopa ludi, ktori vlastnia nehnutelnost ktoru od statu nedostali ani za nu vela nezaplatili (postavili si ju vlastnorucne, ci zdedili aj zo zahradou).
.
Trufol by som si dokonca tvrdit, ze oni su ciel Filkovych napadov. A nie obyvatelia panelakov, ako si to ocividne predstavujete.-
8.5.2012 / eExcel / Reagovať
To je v poriadku. Ako nevysporiadanu spolocensku defrmaciu povazujem tych, co ziskali byvanie zdarma (uctovna cena).
Netrufam si odhadovat, co ma v hlavicke Filko, akurat suhlasim so zakladnou myslienkou, ze ak niekto ma byt v panelaku s trhovou cenou 3 mil sk (v prepocte), ze to objektivne je znacny majetok. A to aj v pripade, ze ten clovek nema vysoke prijmy. Tito ludia si neuvedomuju, ze tym ostatnym, co platia mesacne obrovske hypoteky a potom ich poriadne zdarma tu nikto nerobi taky raj na zemi aky maju oni, a mali by takisto znasat tiahy ekonomickej reality, lebo to co si oni myslia, ze su ekonomicke problemy su len srandy.
-
8.5.2012 / pavelo / Reagovať
ech… viete si predstavit prakticke znenie zakona?
“vsetci co dostali pred 20imi rokmi ‘zadarmo’ byt v panelaku budu platit dodatocnu dan aby sme to zrovnali”.
.
Omnoho realistickejsie je “vsetci co maju cenu nehnutelnosti nad cenu toho darovaneho panelaku budu platit dan z luxusu”. Vysledok bude presne presny opak “napravy deformacie”.-
8.5.2012 / eExcel / Reagovať
Iste je mozne najst 1000 dovodov preco nieco udajne nejde. A preto tu nic poriadne nefunguje.
Celych 22 rokov tejto krajiny je prehliadkou chybnych rozhodnuti – ktore “sli” na ukor rozhodnutich, ktore desatrocia funguju tam, kde krajina funguje – lebo to udajne “neslo”.
-
8.5.2012 / pavelo / Reagovať
podajte si ruky s milanll s argumentom “vsetko co povazujem za spravne sa da”
.
.
realistickejsie je, ze Vase zdovodnenie je nerealizovatelne. Ale chapem, ze sa to zle pocuva v 20ke.-
8.5.2012 / eExcel / Reagovať
Mnoho z toho co poznam zo zahranicia a povazujem za spravne a moralne – funguje. Nic z toho nefunguje na slovensku lebo tu su vsetci najmudrejsi a vedia ze neda sa nic. Okrem pre slovensko typickych mizernych rieseni, ktore su zjavne jak nemoralne tak pofiderne, a tie funkcne riesenia su nas udajne nemozne.
Tu sa hodi dodat, ze tato krajina trpi nielen svetovou ekonomickou krizou ale predovsetkym krizou moralky.-
8.5.2012 / milanll / Reagovať
Ja ta len doplnim, ze jedina kriza, ktora je na Slovensku, je kriza v slovenskych hlavach.
-
-
-
-
-
-
-
-
8.5.2012 / roxiehettich / Reagovať
-
8.5.2012 / adkrt / Reagovať
Nech si Martinko najprv vyrovná podĺžnosti voči štátu, ktoré si urobil pred pár rokmi, keď pozeral cez mobilný internet v pracovnej dobe porno a zabudol platiť faktúry zaň. A teraz ináč, kto tohoto “debila” vymenoval za šéfa? Pri poslednej debate s Karpišom u Hríba pôsobil ako napripravený žiačik v druhrj ľudevej na hodine spevu. Je mi na grc z takýchto hňupov. Nuž ale čo dodať, keď ich ešte väčší do funkcie nominoval
-
8.5.2012 / Ondrej Pinka / Reagovať
ako prve opatrenie na setrenie vladnych vydavkov navrhujem okamzite vyrazenie filkana ulicu a zrusenie jeho pracovnej pozicie.
-
8.5.2012 / 111stefan / Reagovať
Tak ako stojí v úvode článku: Na svete sú iba dve istoty, dane a smrť. B.F.
Vážení, ak ste to ešte nepochopili tak DANE !!! to sú tie istoty čo vám ten Malý Chavez sľuboval na predvolebných bilbordoch. Máte čo ste chceli. Ja som toho parchanta nevolil. Dúfam, že tým čo ho volili už pomaly svitá.

