Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Hajko

Zdeformované investičné stimuly na Slovensku treba zastaviť

19.10.2016 | Jozef Hajko

Príklad Jaguar - kto môže na Slovensku podnikať tak, aby mu tretinu investície zaplatil štát?

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 5

Automobilka Jaguar Land Rover vyjde Slovensko poriadne draho a už vidieť, že sa roztáča ďalšie kolo štedrého rozdávania štátnej pomoci.

Za touto automobilkou budú sledovať ďalší dodávatelia, a tí si po vzore svojho odberateľa budú pýtať pomoc. Naznačuje to nedávne schválenie žiadosti spoločnosti Gestamp Nitra uchádzajúcej sa o investičnú pomoc za 9 miliónov eur na vybudovanie nového závodu na výrobu lisovaných dielov pre automobilový priemysel v Lužiankach.

V porovnaní s Jaguarom je to síce nízka suma, no možno predpokladať, že počet žiadateľov bude ďalej rásť.

Jaguaru vyšiel štát oproti nebývalým spôsobom, a to sa odrazilo na výške podpory. Stačí vymenovať, na čo všetko vláda pristúpila, len aby do Nitry dostala túto automobilku. Priama investičná pomoc je 130 mil. eur, náklady na vykúpenie pozemkov 111 mil. eur, na vybudovanie priemyselného parku 148 mil. eur, na vybudovanie prípojky k rýchlostnej ceste a na zapojenie do elektroenergetickej sústavy 11 mil. eur, na protipovodňové úpravy na rieke Nitra 26 mil. eur, na vybudovanie železničného terminálu 52 mil. eur.

Tieto náklady už boli publikované, no zabúda sa na ešte jednu položku. Minulý rok schválil parlament účelový zákon, podľa ktorého sú vyňaté z platenia odvodov za trvalé odňatie poľnohospodárskej pôdy významné investície, kde realizáciu zabezpečuje podnik so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu. V Nitre môže ísť až o 400 hektárov pôdy. V prípade neexistencie takéhoto zákona by vyňatie pôdy mohlo realizátora investície stáť podľa stupňa bonity pôdy od 2 do 240 miliónov eur. To najvyššie číslo platí pre vinice, reálnejšie je, že ide hlavne o pôdu v 3. skupine kvality, čo predstavuje 40 mil. eur. Tieto peniaze investor, ak to ide cez štát, nemusí zaplatiť.

Keď všetky položky spočítame, podpora automobilky vychádza na takmer 520 mil. eur. Možno síce povedať, že železničný terminál, cesty či protipovodňové hrádze budú slúžiť aj iným, no keby nebolo takéhoto veľkého investora, ktorý motivoval vládu, nepostavili by sa.

Pri investícii odhadovanej na 1,4 mld. eur tak Jaguar bude mať bonus od vlády vyše 500 mil. eur. Povedzme si, kto môže na Slovensku podnikať tak, aby mu tretinu investície zaplatil štát? A ďalej, aký zmysel má investícia, ak štát na jedno novovytvorené pracovné miesto prispeje takmer 200-tisícami eur? Pritom je zrejmé, že pokrivený systém stimulov sa bude rozrastať, o čom svedčí vládna ústretovosť voči firme Gestamp Nitra.

Aby bolo zrejmé, čo vláda vlastne robí, stačí si uvedomiť, že 520 mil. eur by takmer stačilo na pokrytie dlhov všetkých štátnych nemocníc na Slovensku, s ktorým sa štát bude musieť čoskoro vyrovnať. Ak by sa peniaze použili na šesťpercentné zvýšenie platov učiteľov, ako to štát prisľúbil tento rok, vláda by mohla v takomto prilepšovaní bez siahnutia na iné zdroje vytrvať aj desať rokov.

Štátna pomoc pri Jagaure prekročila symbolický rubikon okrem zrejmého obrovského plytvania z viacerých ďalších dôvodov. Peniaze tečú do regiónu, ktorý je jeden z najvyspelejších na Slovensku. Zaberá sa jedna z najúrodnejších pôd v celej krajine, a to bez jej štandardného vykupovania. Podpora ide do priemyselnej oblasti, ktorá ďalej Slovensko nebezpečne pripútava k jednému odvetviu.

Pri Jaguari sa účelovo menilo niekoľko predpisov, najvýraznejšie zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy. Ďalšiu ranu dostala hospodárska súťaž, lebo takýmto prístupom sa zvýhodňujú iba niektoré investície na Slovensku.

Za zmienku stojí ešte jedna oblasť. Nitra a okolie patria k najvzácnejším archeologickým lokalitám na Slovensku. Práve výstavba mamutích areálov dáva príležitosť na skúmanie minulosti obývania nášho územia s významom pre celú Európu. Na takéto ojedinelé odkrytie pôdy by sa nikdy nenašli peniaze. Príležitosť sme vôbec nevyužili, archeologický prieskum bol krátky, bez konkrétnych výsledkov, čo sa nechce ani veriť. A tak utrpela aj historická pamäť, ktorá je na Slovensku beztak slabá.

Štátna pomoc pre automobilku Jaguar Land Rover by mala byť posledná takéhoto rozsahu. V najlepšom prípade by mala vláda úplne ustúpiť od používania nástroja výberovej investičnej pomoci. Ak chce na Slovensku skutočne investíciám pomáhať, mala by sa zasadzovať o plošné zvyšovanie kvality podnikateľského prostredia pre všetkých.

Hrubý prepočet napríklad ukazuje, že ak by pol miliardy eur využila vláda na plošné zníženie firemnej dane, jej sadzba by v horizonte štyroch rokov mohla ísť bez akýchkoľvek kompenzácií z 23 na 22 percent. Každé percento smerom nadol nabáda firmy na ďalšie investovanie, a čo je najdôležitejšie, nie len tie najväčšie, ale hlavne stredné a malé podniky, ktorých máme na Slovensku stále žalostný nedostatok.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 5

Jozef Hajko

Jozef Hajko
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2247
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobí ako analytik a publicista. V minulosti hlavne novinár a poradca poslancov Národnej rady SR. Jeden zo zakladateľov Podnikateľskej aliancie Slovenska, jej prvý riaditeľ a v súčasnosti člen jej vedenia. Autor viacerých kníh a štúdií so zameraním na ekonomiku, spoločenské témy a históriu Slovenska.

Jozef Hajko

Jozef Hajko
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2247
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobí ako analytik a publicista. V minulosti hlavne novinár a poradca poslancov Národnej rady SR. Jeden zo zakladateľov Podnikateľskej aliancie Slovenska, jej prvý riaditeľ a v súčasnosti člen jej vedenia. Autor viacerých kníh a štúdií so zameraním na ekonomiku, spoločenské témy a históriu Slovenska.

Kalendár sa načítava...