Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Hajko

Za vianočné pozdravy si priplatíme

01.12.2016 | Jozef Hajko

Najbežnejšia poštová známka je drahšia o vyše desatinu. Vianočný darček pôjde do štátnej Slovenskej pošty.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Asi ste si všimli, že od októbra zdraželi poštové služby. Známka za najbežnejší list druhej triedy stojí 50 centov a v porovnaní s predchádzajúcim obdobím jej cena narástla o 5 centov, teda o vyše 11 percent. Táto zmena sa udiala potichu, podobne ako pred troma rokmi, keď poskočenie pri listoch druhej triedy do 50 gramov bolo rovnako 5 centov.

Dominantným hráčom na trhu poštových služieb je stále Slovenská pošta. Hoci trh u nás sa posledných desať rokov krvopotne liberalizuje, lebo nás do toho tlačia záväzky v Európskej únii, na sile a postavení štátnej pošty sa mení len málo. Aspoň z pohľadu bežného individuálneho zákazníka, ktorých je na Slovensku drvivá väčšina.

Dnes si Slovenská pošta nemôže dovoliť voľne určovať ceny. Stropy stanovuje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. V septembrovom opatrení úrad po troch rokoch zdvihol stropné ceny, no nekonal z vlastného podnetu. S tým prišla Slovenská pošta.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide iba o stropy, veď na trhu už pôsobí viacero alternatívnych dodávateľov poštových služieb a preto sa ceny za ponúkané služby môžu odlišovať. Vedeli by ste si predstaviť, že takéhoto alternatívneho poskytovateľa vyhľadáte a pred posielaním oznámení k Vianociam a Novému roku s ním budete zjednávať cenu? Asi nie. Zájdete na poštu alebo si jednoducho kúpite známky a zásielky vhodíte do oranžovej schránky na ulici. A tieto známky už nestoja 45, ale 50 centov.

V Slovenskej pošte si dobre uvedomujú, že títo zákazníci sú odkázaní na ich produkt a jeho cenu s ľahkosťou vytlačili na strop stanovený regulačným orgánom. Napokon, predstavitelia Slovenskej pošty to sami priznali, keď pri oslovovaní regulačného úradu s návrhom na zvýšenie stropných cien už dopredu počítali s dodatočnými príjmami na tento rok vo výške 5 miliónov eur. Na porovnanie, ide zhruba o rovnakú sumu, akú predstavoval vlaňajší nezdanený zisk Slovenskej pošty.

Napriek liberalizácii tak vlastne Slovenská pošta určuje pravidlá a regulačný orgán jej len sekunduje. Príčinou je nechuť vlád v posledných rokoch vpustiť na trh konkurenciu. Dnes má Slovenská pošta štatút univerzálneho poskytovateľa poštových služieb, teda podľa zákona uspokojuje potreby užívateľov poštových služieb tak, aby bola zabezpečená dostupnosť prístupových miest verejnej poštovej siete všade na Slovensku, vrátane najodľahlejších lokalít. Za to jej musia alternatívni poskytovatelia služieb cez kompenzačný fond platiť, a to až do troch percent ich obratu.

Úplne inak ako pri listoch sa Slovenská pošta správa pri balíkových zásielkach, tam ceny upravuje smerom nadol. Prečo je to tak? V najbežnejších listových zásielkach jej pomohol dlho udržiavaný umelý monopol a v cenovej politike ťaží z neho dodnes. V balíkoch je situácia iná, tam jej konkurencia už dávno výrazne šliape na päty, a preto sa musí správať trhovo. Teda ísť s cenami nadol.

Príklad Slovenskej pošty ukazuje, čo znamená skutočné uplatňovanie hospodárskej súťaže. Ak sa robí naoko, len na uspokojenie európskych predpisov, zákazníkovi prináša málo. Ak sa konkurencia vpustí na trh naozaj, nastáva cenový boj a orientácia na zákazníka.

Na záver spomeniem jeden z hlavných argumentov Slovenskej pošty na oprávnenosť posledného zdraženia listových zásielok – ich cena bola na Slovensku nižšia ako v okolitých štátoch. Napriek tomu si v roku 2015 dovolila Slovenská pošta zvýšiť mzdy zamestnancov o päť percent a ešte v marci tohto roka jej bývalý generálny riaditeľ Tomáš Drucker sľuboval vyplatenie špeciálnych odmien pre zamestnancov prevyšujúcich spolu jeden milión eur.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Jozef Hajko

Jozef Hajko
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2248
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobí ako analytik a publicista. V minulosti hlavne novinár a poradca poslancov Národnej rady SR. Jeden zo zakladateľov Podnikateľskej aliancie Slovenska, jej prvý riaditeľ a v súčasnosti člen jej vedenia. Autor viacerých kníh a štúdií so zameraním na ekonomiku, spoločenské témy a históriu Slovenska.

Jozef Hajko

Jozef Hajko
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2248
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobí ako analytik a publicista. V minulosti hlavne novinár a poradca poslancov Národnej rady SR. Jeden zo zakladateľov Podnikateľskej aliancie Slovenska, jej prvý riaditeľ a v súčasnosti člen jej vedenia. Autor viacerých kníh a štúdií so zameraním na ekonomiku, spoločenské témy a históriu Slovenska.

Kalendár sa načítava...