Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Hana Petríková

Vyššie platy zdravotníctvo nezlepšia

Dáta by mohli

25.12.2011 | KKaattkkaa

Na čo sa môžeme všetci tešiť, keď sa našim lekárom postupne v priemere zdvihnú platy o vyštrajkovaných 300 eur? Odhliadnime od tých, ktorí si to odnesú nižším, možno nulovým navýšením svojich vlastných príjmov, alebo zhoršením verejných služieb, na ktoré nezostanú peniaze. Nikto ich nevie pomenovať, lebo pri kolektívnom prerozdeľovaní peňazí sa nedá identifikovať, kto priamo na vyššie platy lekárov doplatí.

Mohli by sme dúfať, že viac peňazí vo vreckách lekárov bude znamenať lepšie služby pre pacientov. Ale kto pozná výskumy o motiváciách, ten vie, že vyšší plat môže zlepšiť výkonnosť jednotlivca nanajvýš dočasne – pokým si dotyčný na nový príjem nezvykne a nebude ho považovať sa samozrejmosť, ktorá mu automaticky prináleží.

Nechcem povedať, že si lekári vyššie platy nezaslúžia. Mnohí určite áno, rovnako ako veľa iných ľudí na Slovensku. Ale po plošnom zvýšení platov budú mať lekári k pacientom rovnaký prístup – niektorí lepší, iní horší. Naďalej budú liečiť rovnako – jedni zdĺhavo, drahšie a menej úspešne, iní kratšie, lacnejšie a s lepšími výsledkami. A celé zdravotníctvo bude naďalej trpieť rovnakými chronickými problémami, ako doteraz. Naďalej sa bude nakupovať predražene, naďalej sa budú vykazovať zbytočné alebo fiktívne výkony, predpisovať najdrahšie lieky, umelo predlžovať hospitalizácie... Skrátka plytvať a podvádzať vo veľkom.

Nudí ma, keď sa verejná debata o zdravotníctve zužuje na platy lekárov, ale aj na poplatky v podobe „dvadsaťkorunáčok“, alebo na to či transformovať nemocnice na akciovky. Iste, motivácie sú dôležité a nastaviť ich dobre je extrémne ťažké. Ale zdravotníctvo, a to všade na svete, potrebuje vzhľadom na obrovské a rastúce náklady zásadnejšie zmeny, dokonca úplne nové spôsoby myslenia.

Jednu z možných ciest pekne ukazuje článok v časopise New Yorker, ktorý popisuje nielen to, ako jednoducho sa dajú z dát identifikovať najdrahší pacienti (z takejto analýzy napríklad vysvitlo, že na jediné percento zo stovky tisíc ľudí v americkom meste Camden pripadá 30 percent všetkých nákladov na zdravotníctvo v meste) a čo sa dá urobiť preto, aby náklady na nich klesli a popri tom sa zlepšil ich zdravotný stav aj celková kvalita života.

Analýzy dát o diagnózach a úkonoch napríklad odhaľujú pacientov, ktorí sú chronicky chorí, ale z nejakého dôvodu sa im nedostáva adekvátnej starostlivosti – čo môže v budúcnosti vyústiť do extrémneho nárastu nákladov na liečbu. Umožňujú nájsť takých, ktorí stoja zdravotníctvo tisícnásobne viac, ako iní pacienti s rovnakou diagnózou. A samozrejme, identifikujú poskytovateľov, ktorí sú efektívni a ktorí nie.

Dobré dáta môžu samozrejme ozrejmiť ďaleko viac. Odhaliť anomálie, podvody, najefektívnejšie spôsoby liečby, ale aj predikovať vývoj zdravotného stavu populácie, výdavky, aj potrebné kapacity. Alebo identifikovať rizikových pacientov, ktorí budú pravdepodobne v budúcnosti mimoriadne drahí. Alebo segmentovať pacientov a neposielať ich na určité prehliadky plošne pri dovŕšení určitého veku, ale podľa skutočnej rizikovosti. Čiže niektorých skôr a iných neskôr, niektorých častejšie a iných zriedkavejšie.

V zdravotníctve sú isté dve veci, samozrejme, okrem toho, že vyššie platy lekárov prinesú pacientom nulový osoh. Po prvé, bez zásadných zmien fungovania sa jeho kvalita ani efektívnosť nezlepšia. A po druhé, bez starostlivého monitorovania a merania, čiže bez dôsledného zbierania a analyzovania dát, sa žiadne zásadnejšie zmeny a rozhodnutia v zdravotníctve urobiť nedajú.

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 27 Diskusia

Chcem viac reklamy. Ale nie hocijakej

Firmy nás listovými ponukami, emailami či esemeskami nezahlcujú

12.09.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 914 | 8

Kedy nastáva smrť marketéra

V marketingu zúfalo málo experimentujeme a to nás pripravuje o vyššie tržby, aj o veľa prekvapení

20.06.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 2926 | 11

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 27 Diskusia

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2241
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - riaditeľka slovenskej pobočky softvérovej firmy, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Kalendár sa načítava...