Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Hana Petríková

Podvodníci a klamári

Zachraňovať vybrakovaná pokladnica sa dá aj inak ako zvyšovaním daní a škrtaním výdavkov

28.01.2011 | KKaattkkaa

Vždy keď cestujem na Ukrajinu, nezabudne sa ma taxikár spýtať, či potrebujem potvrdenku. Ak áno, vie, že za cestu platí firma a automaticky mi chce na bloček napísať minimálne o polovicu vyššiu sumu. Bez toho, aby za to niečo chcel. Považuje to za doplnkovú službu, akýsi bonus pre zákazníka, lebo vytiahnuť zo zamestnávateľa niečo navyše, musí chcieť predsa každý.

Takáto kultúra a spôsob myslenia platia aj u nás. Hoci neviem o štatistike alebo benchmarku, ktorý by to potvrdzoval, málokto by nesúhlasil s tým, že kradnúť, podvádzať a zneužívať systém je pre Slovákov akési prirodzenejšie ako napríklad pre Západoeurópanov. Kradneme v obchodoch, okrádame zamestnávateľov, okrádame štát, podvádzame komerčné poisťovne, zneužívame sociálny systém. Dokonca čoraz viac. A príde nám to úplne prirodzené, vlastne si často ani neuvedomujeme, že ide o podvod alebo krádež.

Nie som asi sama, ktorej najviac vadia podvody na daniach, neplatenie daní (viete, že neplatiči dlžia štátu vyše 1,5 miliardy eur?) a zneužívanie štátnych dávok. A vadí mi aj to, že v čase vysokých deficitov v zdĺhavých politických debatách na tému ako zachrániť stav štátnej pokladne, ktoré dane zvýšiť a na čom ušetriť, nepočúvam viac o tom, ako klepnúť po prstoch podvodníkom, ako zefektívniť daňové kontroly aj celkový výber daní a poistných odvodov, hoci prvé lastovičky sa objavujú.

Nemyslím tým ambicióznu snahu zreformovať sociálny systém a zaviesť odvodový bonus. Hoci to môže znieť atraktívne, presadenie takejto zmeny je otázne a ak sa to podarí, je to beh na dlhú trať. Myslím skôr veci ako sú efektívnejší výber kandidátov na daňovú kontrolu, alebo predpovedanie pravdepodobnosti, s akou jednotlivé daňové subjekty svoje dlhy zaplatia. Lebo vysoká pravdepodobnosť podvodu neznamená automaticky aj výnos pre štát.

Daňové úrady často zamestnávajú kvantum kontrolórov, ktorí daňovníkov na kontrolu vyberajú v horšom prípade náhodne a v lepšom filtrujú podľa toho, kto mal podozrivo nízku daň, alebo veľký medziročný výkyv v daňovom základe. Nazvať takýto postup efektívny by bolo trúfalé, lebo nehovorí nič o pravdepodobnosti daňového úniku. Ani o tom, aká je šanca, že sa úradu podarí nedoplatok od daňového subjektu získať.

Napríklad, banky sa bežne snažia odhadovať, či sa s dlžníkom má význam baviť (lebo je pravdepodobné, že svoje záväzky splatí) a pri ktorých je zbytočné plytvať energiou (zdrojmi) a je lepšie pohľadávky rovno odpredať.

Nevidím rozdiel medzi dlžníkmi privátnych spoločností a štátu, alebo jeho poisťovní. Ak vedia s dlžníkmi a podvodníkmi narábať banky a privátne poisťovne, mohli by sa od nich niečo podučiť aj daňováci a verejné poisťovne.

Prínos by sa dostavil oveľa rýchlejšie ako pri zdĺhavých reformách a plusové body v očiach verejnosti by boli pri predložení merateľných prínosov isté.

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 11 Diskusia

Chcem viac reklamy. Ale nie hocijakej

Firmy nás listovými ponukami, emailami či esemeskami nezahlcujú

12.09.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 914 | 8

Kedy nastáva smrť marketéra

V marketingu zúfalo málo experimentujeme a to nás pripravuje o vyššie tržby, aj o veľa prekvapení

20.06.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 2926 | 11

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 11 Diskusia

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2241
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - riaditeľka slovenskej pobočky softvérovej firmy, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Kalendár sa načítava...