Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Hana Petríková

Manažment nie je pre dievčatá

Môže sa dnes vôbec stať, aby nejaká firma mala takmer výlučne dámsky manažment?

08.11.2010 | KKaattkkaa

Hoci ženy s mužmi vstupujú na pracovný trh zhruba v rovnakom veku a začínajú na rovnakej štartovacej čiare, postupom času sa na vyšších firemných pozíciách objavujeme my ženy čoraz sporadickejšie.

Ženy na starom kontinente nemajú v predstavenstvách ani desaťpercentné zastúpenie. V USA, kde sa nežné pohlavie uplatňuje v manažmente častejšie ako v Európe, obsadzujú ženy zhruba dve pätiny manažérskych stoličiek. Zvyčajne však v HR alebo v marketingu, nie pozície obchodných alebo generálnych riaditeliek. Napríklad, ženy šéfujú iba trom percentám najväčších amerických spoločností z rebríčka Fortune 500.

Prečo taká nerovnováha? Jedno z vysvetlení môže byť, že manažment vo väčšine firmách ženám nevyhovuje. Necítime sa pohodlne v tradičnej hierarchickej organizačnej štruktúre, v ktorej máme niekoho nad sebou a niekoho pod sebou. Radšej ako formálnu nadradenosť máme partnerstvá s ľuďmi okolo nás. Ak sedíme na manažérskych stoličkách, chceme aby pre nás ľudia pracovali, lebo chcú a nie preto, lebo im to prikážeme.

Samozrejme, existujú aj iné dôvody, pre ktoré sa ženy vo vedeniach firiem vyskytujú sporadicky. Rolu zohráva určite materstvo, pre ktoré väčšina z nás, skôr či neskôr, preruší kariéru a aj potom uprednostní pred honbou za vysokým miestom starostlivosť o rodinu. Väčšina z nás má pravdepodobne iné hodnoty a iné priority ako muži.

Okrem toho, pre starostlivosť o rodinu majú ženy menšie možnosti networkingu na mimopracovných akciách, na ktorých sa minimálne v B2B biznise kladú základy pre značnú časť kontraktov.

Určite sa dá nájsť aj kopec iných, viac či menej, dôveryhodných a pravdivých zdôvodnení, prečo je zastúpenie žien v manažmente tak žalostne nízke. Súdiac podľa seba, považujem azda za jeden z najvplyvnejších náš spôsob rozmýšľania.

Ak muži dostanú atraktívnu ponuku na povýšenie do manažmentu, berú to ako výzvu a perfektnú príležitosť pre kariéru, ktorú musia skúsiť. Netrápia sa veľmi premýšľaním nad tým, či na to majú a ako nové miesto zvládnu.

To čo je pre mužov výzva, často pre ženy kolosálne utrpenie, lebo na nás ako balvan doľahne obrovská zodpovednosť za výsledky. Keď mi ponúkli možnosť viesť slovenskú pobočku, dlho ma zožierali myšlienky o tom, že prijať ponuku znamená prevziať zodpovednosť za desiatky ľudí. Lebo firmu treba viesť spolu s nimi tak, aby prosperovala a aby nás všetkých uživila.

Nie je typické, že by v niektorých firmách na Slovensku ani vo svete – a už vôbec nie v technologických – prevládali v manažmente ženy. U nás takáto konštelácia nastala. Nielenže u nás nežné pohlavie vo vedení prevláda, náš manažment je dokonca takmer kompletne ženský. Zámerom firmy nikdy nebolo napĺňať nejaké kvóty a nie je to ani experiment veľkej nadnárodnej spoločnosti v malej krajine. Je to výsledok prirodzeného vývoja a výsledkov výberových konaní.

Keď sa zamýšľam nad tým, ako môže v prevažne mužskom svete biznisu k takému niečomu vôbec dôjsť, napadá mi jediné zdôvodnenie – musí to byť v kultúre firmy, ktorá tak veľmi nebazíruje na tradičných organizačných vrstvách, ale na vzájomnej spolupráci a dôvere. V ktorej sú nápady dôležitejšie ako príkazy. Zvyšok je už len o nájdení odvahy a sebadôvery každej z nás, ktorá sa na manažérsku stoličku posadila.

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 8 Diskusia

Chcem viac reklamy. Ale nie hocijakej

Firmy nás listovými ponukami, emailami či esemeskami nezahlcujú

12.09.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 920 | 8

Kedy nastáva smrť marketéra

V marketingu zúfalo málo experimentujeme a to nás pripravuje o vyššie tržby, aj o veľa prekvapení

20.06.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 2926 | 11

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 8 Diskusia

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2245
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - riaditeľka slovenskej pobočky softvérovej firmy, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Kalendár sa načítava...