Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Hana Petríková

Lepšie IT tendre

Ak má byť verejné obstarávanie čistejšie, nesmú mať súťaže iba jedno kolo

11.01.2011 | KKaattkkaa

Keď som nedávno počúvala, ako minister Ivan Mikloš zhrnul problém verejného obstarávania IT, musím priznať, že samú by ma nič trefnejšie nenapadlo. Doplnila by som azda len to, že problém nie je len v informačnej asymetrii a symetrii záujmov, ako šéf rezortu problém obstarávania IT charakterizoval. Chýba aj vôľa úradníkov zlepšovať poskytované služby a dosahované výsledky, ktoré sú základným predpokladom pre nasadenie niečoho užitočného. Tieto záujmy sa však v našej verenej správe hľadali v uplynulom období veľmi ťažko. Za seba môžem povedať, že symetriu záujmov s úradníkmi som v mojej súčasnej funkcii nenašla.

Iné záujmy

Tí, ktorí robia biznis poctivo, ľahšie nachádzajú spoločnú reč s komerčným sektorom, kde sú motivácia a tlak na zlepšovanie, nech už je to čokoľvek, vyššie. A kontrolné mechanizmy pre preferovanie privilegovaných dodávateľov prísnejšie.

Každý vie, že slovenské IT tendre sú prehnité, preto pripomínajú megalomanské investície do info-komunikačných technológií nalievanie peňazí do čiernej diery. I. Mikloš je prvý politik, ktorý sa to nezdráhal verejne priznať. A dokonca s tým aj niečo urobiť. Do boja proti korupcii vyrukoval s desatorom pre obstarávanie IT. Kým však pri diagnóze verejných tendrov bol mimoriadne výstižný a trefný, na predložených návrhoch treba napriek chvályhodnej vízii ešte trochu popracovať.

Rezort má očividne snahu nákupy IT štandardizovať. Prirodzene, lebo čo sa nedá porovnať, to sa nakupuje ťažko. Snaha o zjednotenie procesu však môže priniesť kopec výnimiek, lebo sa postupne ukáže, že IT biznis býva niekedy veľmi zložitý.

Diabol v detailoch

Hneď prvý návrh hovorí o tom, že sa treba zbaviť účelových bariér a podmienok súťaží. Kľúčové slovo v tomto bode je „účelových“.

Je úplne bežné, že sa tender ušije na mieru jednej firme, lebo vždy sa dá nájsť kritérium, ktoré nespĺňa nikto iný. Dodávatelia už po prečítaní podmienok často vedia, pre koho bol pripravený.

Na druhej strane, isté podmienky v tendroch byť musia. Sama som v mojom predošlom pôsobisku zažila, že súťaž o pomerne veľký projekt vyhrala trojchlapová firma s tretinovou ponukovou cenou, hoci bolo od začiatku jasné, že ho nezvládne. Potom, prirodzene, nasledujú dodatky (hoci desatoro sa týka aj tohto problému), alebo v horšom prípade nové tendre – a v konečnom dôsledku znovu len predraženie.

Problematické sa môžu ukázať byť aj ďalšie body, napríklad tie čo by mali zastaviť zneužívanie autorských práv a dodatkov k zmluvám. Málokto znalý obstarávacích postupov vo verejnej správe pochybuje, že ide o bežné spôsoby, ako obísť verejnú súťaž a pekne si napakovať súkromné vrecká či stranícku kasu. Rozlíšiť kedy sú takéto postupy opodstatnené a kedy nie, však môže byť veľmi ťažké, nehovoriac o tom, že ak organizácia získa na softvér autorské práva a do diela zasiahne niekto iný ako pôvodný dodávateľ, zákazník naň stráca akékoľvek záruky.

Viac kôl, menej korupcie

Nástrah a rizík, na ktoré si treba dávať pri finalizovaní budúcich pravidiel a podmienok verejného obstarávania IT pozor, je viac. Pre lekciu o tom, ako nakupovať IT a ako vyjednávať o cene, však netreba chodiť ďaleko.

Stačí sa pozrieť, ako sa to robí v privátnom sektore. Čiže v prostredí, do ktorého niektorí dodávatelia IT ani nechcú ísť, lebo proces nákupu je pre nich príliš komplikovaný a sadzby prinízke.

Za najdôležitejšie považujem, že súkromné podniky, na rozdiel od úradov, dbajú na to, aby mal celý výber viacero kôl. Aby nemal uchádzač o zákazku jediné právo na odpoveď a obstarávateľ tristo možností, ako ho vylúčiť. Aj za relatívne hlúposti, napríklad za to, že nepredloží notársky overený preklad certifikátu.

Viackolový proces by nielenže zviazal ruky obstarávateľom, ktorí myslia hlavne na to, ako odpinkať všetkých nepohodlných záujemcov o kontrakt. Obmedzilo by to tiež motiváciu dodávateľa nasľubovať aj modré z neba, len aby nebol zo súťaže vylúčený. A spoliehať sa na to, že všetky nereálne sľuby potom dorieši dodatkami.

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Chcem viac reklamy. Ale nie hocijakej

Firmy nás listovými ponukami, emailami či esemeskami nezahlcujú

12.09.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 910 | 8

Kedy nastáva smrť marketéra

V marketingu zúfalo málo experimentujeme a to nás pripravuje o vyššie tržby, aj o veľa prekvapení

20.06.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 2922 | 11

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2240
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - riaditeľka slovenskej pobočky softvérovej firmy, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Kalendár sa načítava...