BLOG Hana Petríková

Kedy sa z plynární stanú elektrárne. A naopak

Za elektrinu a za plyn čoskoro zaplatíme jednou faktúrou a firmy s nami budú komunikovať inak

24.11.2010 | KKaattkkaa

Plyn a elektrina sú komodity, ktoré zvyčajne využívame na podobné účely, ale odjakživa za ne platíme odlišným firmám. Trh sa však mení, stáva sa otvorenejším, súťaživejším, čo sa premieta v cenovej konkurencii a výsledkom sú nižšie marže dodávateľov.

K čomu to vedie? V Čechách aj na Slovensku sa dnes deje to, čo je vo svete už dávno bežné a u nás sa k tomu schyľuje. Doterajší predajcovia elektriny začínajú predávať plyn a naopak, predajcovia plynu ponúkajú odberateľom elektrinu. Tlak akcionárov je neúprosný – a akcionármi našich utilít napokon nie je nikto iný, ako nadnárodné energetické spoločnosti, ktoré podobné obchodné modely dávno zaviedli najskôr vo svojich materských krajinách.

Otváranie trhu na Slovensku neprinesie iba bitku o retailového zákazníka, ale aj úplne novú ponuku služieb. Energetické firmy začnú aktívne komunikovať nielen predaj energií, ale priamo ponúkať aj rôzne iné doplnkové služby. Napríklad predaj a servis kotlov či klimatizácií, alebo poskytovať pôžičky na rôzne účely súvisiace s ich biznisom. Stanú sa z nich poskytovatelia služieb – tak ako sa stali z  telekomunikačných operátorov, ktorí kedysi poskytovali iba fixnú telefóniu a dnes predávajú aj internet a televíziu. A dokonca v susednom Maďarsku už začal telekomunikačný operátor ponúkať svojim klientom aj výhodné balíčky s elektrinou.

Aby staré utilitné podniky zvládli transformáciu, budú musieť zásadne prekopať svoj doterajší marketing. Znovu – stalo sa to vonku a zopakuje sa to aj u nás.

Nezáleží na tom, či sa budú tradičné utilitné podniky na novom otvorenom trhu snažiť diverzifikovať, expandovať do nových geografických oblastí, brániť odlivu klientov, získavať nových, alebo sa pokúsia o všetko naraz. Ak chcú uspieť, musia vedieť, ktorí zákazníci prinášajú zisk, a na ktorých prerábajú, ale aj to, akú má každý z nich perspektívu. Musia sa na jednotlivcov vedieť nakontaktovať správnym spôsobom a osloviť ich so správnou ponukou. K tomu treba mať v prvom rade kvalitné zákaznícke dáta a v druhom rade s nimi vedieť narábať analyticky.

Ani start-upom, ktoré chcú tradičným hráčom ukradnúť klientov, by nemalo byť analytické myslenie ukradnuté. Lebo bez neho sa im bude ťažko vyhodnocovať rizikovosť klientov a predpovedať ich budúca hodnota. Rovnako je zaujímavé analytiku využiť na tvorbu nových produktov a produktových balíčkov, keďže celosvetový trend ochrany životného prostredia sa  určite prenesie aj na Slovensko a uvedomelí zákazníci budú chcieť siahnuť aj po energii z obnoviteľných zdrojov v rôznej kombinácii s tradičnými tarifami. No utility nemusia ponúkať len energiu - napríklad v Nemecku sa utilitné podniky stali najväčšími konkurentmi telekomunikačných operátorov, keďže dokážu ponúknuť klientovi na jednej faktúre komunikačné i energetické služby. A to nehovoríme o možnostiach poskytovanie finančných služieb.

Z nového trhu a zmeneného prístupu utilít v konečnom dôsledku získa koncový zákazník. Bude si môcť vyberať služby doteraz nevídaného rozsahu od viacerých spoločností, ktoré sa budú dvoriť. Víťazmi nemusia byť nevyhnutne tí najväčší, ale tí najinteligentnejší.

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Chcem viac reklamy. Ale nie hocijakej

Firmy nás listovými ponukami, emailami či esemeskami nezahlcujú

12.09.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 898 | 8

Kedy nastáva smrť marketéra

V marketingu zúfalo málo experimentujeme a to nás pripravuje o vyššie tržby, aj o veľa prekvapení

20.06.2012 | KKaattkkaa | čítanosť: 2914 | 11

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 2237
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - riaditeľka slovenskej pobočky softvérovej firmy, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Kalendár sa načítava...