Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Noví ministri: Pre Širokého aj Poóra

19.03.2012

Diskusia (58 reakcií)

19.03.2012 | idemodvás

prispevok porusil kodex diskutujuceho

19.03.2012 | Balt

A teda dáka pripomienka k obsahu článku okrem útoku na autora? Veď napíš čo z toho čo je tu uvedené nie je pravda.

19.03.2012 | tiborm

Musí sa Vám veľmi ťažko žiť s takýmto postihnutím. Viete, keby ste toto prezentoval ako súkromná osoba, povedal by som si "zžiera ho patologická porucha nenávisti ku všetkému čo funguje inak, ako si to sám predstavuje" ale má nárok na vlastný názor. Ale pokiaľ si takto vážne postihnutý človek napíše pod meno "Zástupca šéfredaktora TRENDU", ako šéfredaktor by som sa vážne zamyslel nad svojou personálnou politikou a ako majiteľ Trendu by som vážne uvažoval nad budúcnosťou vlastnej investície. Keď si ale dosadím na tieto posty konkrétne osoby, prestanem sa čudovať. Niet čomu.

19.03.2012 | Andrej76

Súhlas.

Mr. Múčka si sám vystavil vysvedčenie.

19.03.2012 | panker

Pravda naserie, co? Tie zaby sa nepremenia na princov len preto, ze najslizkejsi zabiak na chvilu prestal skriekat a spokojne sa "usmieva". Nie sme v rozpravke.

19.03.2012 | Oskarka

Tí princovia v bývalej vláde nejako nepresvedčili

19.03.2012 | Andrej76

Problém je v niečom inom. Súhlasím, že medializované nominácie sú zúfalé, rovnako ako boli zúfalé nominácie predcháduajúcej vlády. Problém, ktorý mám ja s pánom Múčkom a jemu podobným "kvázinovinárom" je čierno biele (modré)videnie sveta a neschopnoť aspoň elementárnej objektívnosti. Za rovnaké/podobné správanie očakávam rovnakú/podobnú reakciu. Asi očakávam priveľa.

19.03.2012 | ivansk

aké modré videnie, ved tu zhrnul iba fakty, ktorá nominácia je teda podla teba odborná? u mňa to vedie pán graf ehm kažimír ehm hedžista.

19.03.2012 | antonpet

Nevidel by som to až tak nenávistne a čierne, SMER bude mať mimoriadne zviazané ruky:
1. máme zákon o dlhovej brzde a záväzky konsolidovať deficit podľa rozpočtového paktu EU, s prísnymi sankciami - tentokrát sa eurokomisia už s nikým babrať nebude (viď Maďarsko a Česko)
2. bývala vláda necháva po sebe prázdnu špajzu, nábeh na nedodržaný plánovaný deficit v tomto roku, totálne rozvrátený berňák, a niekoľko nášľapných mín, na ktoré bude treba zháňať veľké peniaze
Myslím, že v SMERe budú mať plné ruky práce s udržaním štátu v akom takom chode a na nejaké tendrovacie srandičky im neostane čas ani voľné zdroje.

19.03.2012 | pavelo

ad 1.) tazko. Stat nevedie seriozne uctovnictvo. Je v zasade iste, ze je vela moznosti ako minat peniaze bez toho, aby sa to prejavilo v oficialnom deficite dla akejkolvek metodiky, ktoru si vymysli Brusel.
Najjednoduchsie riesenie je nejaka forma PPP.

19.03.2012 | Andrej76

PPP je vo vyspelom svete používaný a štandardný model. Žiaľ na Slovensku sa z PPP stal postrach a tento úplne legitímny model finnacovania sa démonizuje. Tak ako všetko, aj PPP sa dá robiť dobre a dá sa robiť zle. Strašenie PPP nie je celkom opodstatnené najmä z časového hľadiska. Začať a dokončiť takýto projekt trvá reálne roky, takže "plody" PPP, ak by ho aj Fico naštartoval, bude zbierať najmä nasledujúca vláda.

19.03.2012 | Stan321

hej, len vo svete nie sú PPP s min. 50% predražením, čo potvrdila a EB, ktorá to nechcela práve preto financovať ;) a mýto a diaľničné známky máme na čo, ked budeme znova platiť za údržbu? To nehovorím vysoké ceny SD na PH, ... čiže min. 4 krát platím za to isté a nie je na cestách vidno ani 1/4

19.03.2012 | Andrej76

A to odkiaľ čerpáte Vaše informácie? EB bola pripravená financovať zrušený PPP, problém je a bol s EK kôli enviro otázkam (čo je problém štátu nie koncesionára). Dajte link, kde EB povedala, že to je predražené a preto to nebudú financovať. Tak ako som povedal PPP sa dá robiť dobre a dá sa robiť zle. Žiaľ u nás keď sa povie PPP automaticky si s tým človek spojí, že sa PPP urobí zle. V dnešnej stavebnej mizérii na Slovenksu, a tomu zodpovedajúpcim cenám, sa určite pri rozumne nastavenom PPP (kratšie úskey, dlhší čas výstavby a pod.) vieme pri výslednej cene dostať určite niekde inde ako bol zrušený PPP.

19.03.2012 | ivansk

žial? a prečo si normálny človek povie žial? asi preto, že sa cez PPP postavila rýchlostná cesta drahšie ako dialnica v rakúsku. a ak sa rozbehne dalšie PPP, tak to bude rovnaká rozkrádačka.

20.03.2012 | faraoh

15:47 / faraoh / Reagovať

Andrej ano je to standardne ale nie tak obludne predrazene ako u nas.. PRIKLAD:
R1 pri Nitre… 46 km.. cena diela obudnych 800 mil €, celkova cena vratane udrzby 3,92 mld €, takze skoro 5 násobok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Za tie peniaze sme mohli mat 5 krat komplet postavenu R1 vratane mostov, viaduktov a tak dalej ….kazdych 6 rokov :-D D Podotykam ze udrzba obsahuje LEN 3 krat novy koberec a drobne opravy a udrzbu cesty, ktora nejako nefungovala ani tuto zimu… takze ak bude treba polozit novy koberec 4. alebo 5. alebo 6. krat.. uz to bude platit stat.. este to chce niekto obhajovat??
Mimochodom PPP ide na 9 % urok.. Krachujuce Taliansko si poziciava za 7 %.. nas stat si poziciava pod 3 %. Komu vyhovuje ten obludny urok???

25.03.2012 | skorodochodca

Určite počítaš dobre?
Podľa mňa budú náklady na údržbu a opravy za 30 rokov predstavovať 60% ceny, teda cca 2% ročne. Koncesionár teda vloží 1,6 násobok stavebných nákladov. Ten pomer 5 klesne na 3,125 násobok. Za 30 rokov je to úroková miera 3,87%. To nie je žiadna výhra, banka ti na 30 rokov takéto úroky nedá.
Ak máš iný výpočet, hoď ho na sklo.

19.03.2012 | El gato con botas

Svet je zrazu jednoduchy a konecne nemusite spekulovat nad tym, kto je zloduch a ci ma zmysel pisat nieco o Danovom alebo o niecom takom. Autor clanku ma vo vsetkom jasno, zloduch je len jeden. Usmevne aj posobi pohlad do minulosti, ked sa pred dvomi rokmi v jemnych rukavickach dotykal vtedajsich nominacii.

http://blog.etrend.sk/frantisek-mucka/2010/06/22/n­ominacie-na-ministrov-necakane-vela-galiby/

26.03.2012 | aladins

aby toho nebolo dost, priatel Frantisek sa lustraciami na novych ministrov z roku 2010 este aj pochvalil.
pred dvoma rokmi to boli jemne naznaky neschopnosti, napriklad voci takemu Uhliarikovi neutralne postoje (o boze, nejaky Pfeizer, alebo Penta).

Dnes - za cem bukvy, fsjo jasno, Fero nam to tu vymaloval jak sa patri...

19.03.2012 | rodo

A aký je vlastne faktický rozdiel medzi Jurzycom a Čaplovičom? O čo je lepší Mikloš od Kažimíra sa ani nepýtam, na daňových úradoch v tom majú jasno.

19.03.2012 | hektor23

Od Jurzycu sa aspon dali ocakavat pozitivne ciny, od Caplovica skor ocakavam zakonzervovanie sucasnej mizerie.
… Ad Kazimir… Povedzme to takto: ak by sa postavil v nejakej banke analytik na najnizsej pozicii pred sefov a ukazal im graf, ktorym sibrinkoval Kazimir v TV, tak by mal na male, aby ho nevyrazili. A u nas sa ma taky clovek stat ministrom financii? Niekto, kto ani len graf nevie citat a zopar cisiel v tabulke od statistickeho uradu pochopit a interpretovat??? Tu sa nebavime o nejakej malej chybicke, ale o celkovej mentalnej schopnosti toho jedinca. TY VOLE, ak ten bude ministrom financii, pan Boh ochranuj tuto krajinu…

19.03.2012 | panker

Je bez debaty, ze ten graf bol prejavom nie neschopnosti, ale obrovskej drzosti a arogancie pri klamani do oci divakovi (volicovi) . Z tohto pohladu teda naozaj idealny kandidat nasej novej statostrany.na ministra financii.

19.03.2012 | antonpet

Ani tu by som to nevidel až tak drsne. Kažimír spravil hrubú chybu, keď si neprepočítal merné jednotky. Takéto hrubé chyby občas robia aj nositelia nobeloviek, napr. svojho času NASA úplne minula kozmickú dráhu, lebo časť výpočtov urobili v metrickom a časť v imperiálnom systéme.
Ale som dosť zvedavý na jeho výkon, skôr by som sa u neho obával toho, že sa nebude vedieť vzoprieť Ficovi a ani ho presvedčiť, ako toho, že opäť urobí nejakú výpočtovú hrúbku - na toto bude mať dosť podriadených, čo urobia kontrolu.

19.03.2012 | panker

To vazne uverite tomu, ze clovek s vysokou skolou, ktory bol v case nim deklarovaneho znizenia ceny plynu o 90% statny tajomnik MF a v opozicii sa profesionalne venoval rypaniu v cislach a cenach aby v nich vytlkal politicky kapital, ze tento clovek je naozaj tak neschopny ze zoberie bez mrknutia oka ak mu z excelu vypadne takyto graf? Akoze ideologicka zaslepenost vie naoaj potlacat zmysel pre realitu a mozno aj z mozgu zmazat cisla ktore musel sam poznat, ale tomuto proste neverim.

19.03.2012 | hektor23

Od Jurzycu sa aspon dali ocakavat pozitivne ciny, od Caplovica skor ocakavam zakonzervovanie sucasnej mizerie.
... Ad Kazimir... Povedzme to takto: ak by sa postavil v nejakej banke analytik na najnizsej pozicii pred sefov a ukazal im graf, ktorym sibrinkoval Kazimir v TV, tak by mal na male, aby ho nevyrazili. A u nas sa ma taky clovek stat ministrom financii? Niekto, kto ani len graf nevie citat a zopar cisiel v tabulke od statistickeho uradu pochopit a interpretovat??? Tu sa nebavime o nejakej malej chybicke, ale o celkovej mentalnej schopnosti toho jedinca. TY VOLE, ak ten bude ministrom financii, pan Boh ochranuj tuto krajinu...

19.03.2012 | salamoon

hm, "apoliticko-odborna" politika, to som uz kdesi pocul..

19.03.2012 | milanll

Citajuc clanok a komentare pod nim, dovolim si tu napisat svoj nazor na nasledujuce roky na Slovensku.

Najskor k clanku a komentarom - stale tu vidno vlnu fanatizmu, extremizmu a nenavisti, ktoru v spolocnosti vyvolala ,,pravica''.
Inac, aj ked sa da teoreticky skor stotoznovat s clankom, Fico ma este stale moznost pouzit nestranikov na funkciach, ktore budu jednotlive ministerstva skutocne riadit.
inistri totiz posobia skor ako dekorativna ozdoba na verejne prezentovanie a zaroven na komunikaciu s verejnostou.
Oni sa budu drzat stanovenej linie, ktoru musi zaviest Fico.
Aj ked, je tu uz teraz jedna velmi zarazajuca a neprijemna sprcha v podobe Glvaca - co moze vela vypovedat o skutocnych Ficovych schpnostiach a zameroch.
Tato nominacia je totiz verejne neobhajitelna a novinarov a media znova postavi do tvrdej nedoveryhodnej opozicii voci Ficovi.
Je teda iba na nom, ci dokaze vyslat prvy jasny signal verejnosti, o zmene svojej doterajsej politiky.

.

Teraz napisem jednotlive varianty vyvoja, ako ich vidim ja:

1.) Fico sa nezmeni dostatocne, iba navonok a v drobnostiach a preto vsetko pojde prakticky doterajsou cestou.
Fico pozera prilis vela hollywoodskych filmov, na ktorych zaklade vedie celu spolocnost.
On naozaj veri, ze existuju oligarchovia, ktori tajne riadia tuto spolocnost a od sily a velkosti ktorych, zalezi sila a hospodarska vyspelost krajiny.
Neuvedomuje si, ze hollywoodske filmy nezobrazuju realitu, ale sluzia na to, aby pobavili divakov.
Taktiez, porovnavat malicke Slovensko s USA a jeho celosvetovymi ambiciami a zamermi, je prinajmensom scestne.
V USA je totiz lobizmus zamerany velmi tvrdo vylucne na mimoamericke trhy, ale domaci trh je vysadou malych a strednych podnikov, ktore zazivaju najvyssiu moznu podporu a protekciu statu.
V tomto pripade, sa Fico sprava ako klasicky vychodoeuropan, so syndromom zakomplexovaneho chudobneho cloveka.
Typickym javom tohto spravania sa je pripona ,,mega''.
Megavystavba,
megaprojekty,
megafirmy,
megapeniaze - co najrychlejsie a najlepsie okamzite.
Ficove spravanie sa naznacuje stale pokracovanie tohto jeho syndromu - pusta sa do mega PPP projektov, zabezpecovanymi megafirmami - Sirokym a Poorom, ktore maju vyriesit slovensku nezamestnanost a hospodarske problemy.
Nevyriesia.
Naopak, este ich viac prehlbia.
Slovensko nema na tuto vystavbu prostriedky a vystavba tejto infrastruktury aj tak nedokaze vyriesit slovenske problemy do buducna.
Juh a vychod zostanu chudobnymi(pokial sa nezmeni kompletne slovensky podnikatelsky sektor a hospodarske myslenie), aj ked tam budu mat dialnicu a rychlostne cesty.
Avsak, tieto bude musiet niekto zaplatit - a platit nasledujucich 30 rokov nieco, co si nemozeme dovolit a nic to aj tak nevyresi - to je megaluxus, na ktory Slovensko nema.
Tieto projekty vsak dokazu docasne zdvihnut HDP- cize grafy, z ktorych sa nikto nenaje(podla Ficovych slov).
A taktiez dokazu docasne a malicko aj znizit nezamestnanost, ktora vsak bude dalej stupat s pokracujucim prepustanim priemyselnych podnikov a zaroven s prepustanim zamestnacov v sektoroch sluzieb, polnohospodarstva, cestovneho ruchu a ostatnych.
Pri tejto variante ocakavam dalsie 2 druhy vyvoja:
a) spolocnost este viac schudobnie - co povedie k este vacsim extremom a rozdeleniu spolocnosti.
Proti Ficovi bude stat velmi tvrda opozicia, ale zaroven na jeho strane bude stat velmi tvrde jadro jeho podporovatelov.
Co moze viest k velmi neprijemnym stretom medzi tymito dvoma zlozkami spolocnosti.
Ja sam neverim tomuto vyvoju, pretoze hlavnym motivom Slovakov su ich penazenky a tento motiv dokaze byt ovela silnejsi, ako akakolvek ideologia, alebo obdiv k vodcovi.
Meciar a jeho odchod su toho najlepsim dokazom.
Preto skor verim variante
b) kde sa neskor spolocnost postupne zjednoti, pod tarchou jej hospodarskej situacie a tato skutocnost vyusti do celoslovenskej revolucie - kde konecne dojde k velmi razantnemu potrestaniu a vyuctovaniu so vsetkymi, ktori tu poslednych 23 rokov vladli a rokradali.

.

2.)Tou druhou variantou je Ficova hlboka zmena zo zakomplexovaneho vychodoeuropana, na moderne zmyslajuceho cloveka.
Ktory, namiesto hollywoodskych filmoch o USA, sa zacne pozerat skor na realitu krajin na kedysi rovnakej urovni, ako dnesne Slovensko - Svedsko, Finsko, Dansko, Irsko a ostatne.
Tieto krajiny dosiahli svoje postavenie priponou ,,mini'', alebo taktiez priponami ,,maly a stredy''.
Oni nebudovali a nepodporovali oligachiu a megaprojekty, ale naopak, ich ekonomiky su zalozene na:
malych a strednych podnikoch,
vlastnej domacej spotrebe,
vyuziti kazdej moznosti a kaZdeho m2,
malych projektoch,
skromnosti, tvrdej praci a co najsirsej solidarite.
Kde, veduci clenovia spolocnosti, su zaroven jej vzormi a prikladmi.
Samzorejme, v tomto pripade by sa Kalinak musel vzdat verejnej prezentacie svojich hodiniek, Fico by musel ist prikladom v pouzivani lacnych aut, cely Smer by sa musel postavit svojim sponzorom a zabezpecit pravny a spravodlivy stat.
Taktiez, muselo by dojst k hlbokej reforme skolstva a vzdelavania a zaroven by sa cela spolocnost musela naucit postupne jednu zakladnu vec - a tou je vlastna zodpovednoat kazdeho jedinca a clena spolocnosti a nespoliehanie sa na niekoho, kto to urobi za mna a koho ja budem iba tisko obdivovat a ponizene sa mu klanat.
Ci je tohto Smer schopny - to dnes nedokazem ani odhadnut.

.
Kazdopadne, je to vsak moj pohlad, ktory nemusi byt ani spravny, ani realny.
A nakoniec sa moze vyvinut vsetko uplne inac.
Nasledujuce dni a roky budu vsak v dalsom vyvoji Slovenska rozhodujuce.
Jasi len zelam, aby Fico co najskor pochopil, na com stoja dnesne moderne ekonomiky a aky ma demografia na ne vplyv.

Pretoze Slovensko dnes, je na pokraji vlastnej existencie a ked presiahne urcitu demograficku hranicu, jeho dalsi vyvoj uzx bude nemozny.
Madarsko, ktore ma pred Slovenskom nejaky 3-5 rocny naskok v probleme demografie, je pre nas tym najlepsim prikladom, ako sa nasa ekonomika a hospodarstvo budu dalej uberat.

19.03.2012 | mvp

pekne napisane

az na tu celoslovensku revoluciu s tvrdym zuctovanim :)
skor by som si to predstavil ako opat jedna hruba ciara za minulostou, podobne ako v 89 alebo po Meciarovi, s hlbokym povzdychom, ze uz je aspon po nich pokoj, podme zase do prace. A postupne zacnu spoza tej hrubej ciary opat presakovat stare kreatury.

19.03.2012 | milanll

S tou hrubou ciarou aj v podstate suhlasim.
Je vsak nesmierne dolezite, ju konecne napisat.

Pretoze ak sa tak nestane, tlak v hrnci bude dalej stupat a potom sa to skonci skutocne neprijemnym vybuchom.

Ta frustracia spolocnosti a potlacovane emocie dlho nevydrzia.
Je najvyssi cas nieco zacat robit.

19.03.2012 | alex.botev

OFF TOPIC navrh: zalozte prihlasenie do diskusie cez Facebook plug-in. Vselijaki odvazni pisatelia by tak museli zverejnit svoje meno (alebo aspon verejne o sebe povedat, ze porusuju pravidla FB s falosnymi udajmi :)) a mozno by to pomohlo ku kultivovanej debate.

19.03.2012 | grgo

Ani nie. Videl som nasadenie FB pluginu na blogu Mathewa Yglesiasa (teraz píše pre Slate) a v podstate zo dňa na deň klesol počet komentov z 50-100 na 5-10.

Anonymita nie je vždy na škodu. Už napríklad vidím ako úradník z ministerstva cez svoj vlastný FB account oduševnene diskutuje pod článkom kritizujúcim jeho nadriadeného. Alebo sa aj vy môžete o 10 rokov čudovať prečo vám na príjmacom pohovore dávali také čudné otázky a nedocvakne vám že ste sa možno kedysi dávno príloš angažovali v diskusii o Gay Pride ktoré si vie hocikto vygoogliť.

19.03.2012 | grgo

PS: Inak súhlasím s tým, že komentáre pod týmto článkom nemajú úroveň. Článok síce ide za hranicu toho čo ľudia na Slovensku bežne čítajú, ale mne sa to zase zdá veľmi dobré. Ak si prečítate čo to o ľuďoch ako Glvač, tak sa mi zdá že Múčka sa až zbytočne krotil.

Ak je komentátor či novinár vo vzťahu k verejným činiteľom (či verejne známym osobám) o niečom presvedčený, nemal by sa báť to povedať.

19.03.2012 | milanll

Po zavedeni Piana sa tu presunula cast radikalne zmyslajucich ludi z obidvoch taborov, zo stranok Sme.
Zrazu si najkapitalistickejsi kapitalsiti nemozu dovolit zaplatit 3 eura za Piano a spravaju sa ako najvacsi komunisti.
To znizuje urove prispevkov tuna.

Na druhej strane je potrebne zaroven uznat, ze niekedy debaty tuna pripominali akademicke rozhovory o tom, kto preciatal viac zahranicnych ekonomov a kniziek a kto dokaze najst viac itenernetovych linkov na zahranicne servre, potvrdzujuce jeho teoriu.
Bez toho, aby sa tymito akademickymi debatami vyriesil akykolvek, casto aj najjednoduchsi a najprimitivnejsi problem.

Ekonomika je empiricka veda a niekedy to tak pripada, ze slovenski ekonomovia netvoria a nepozoruju ekonomiku, ale iba aplikuju cudzie teorie a prvky, ktore su povytahovane z cudzieho prostredia a navyse su znasilnene nespravnym prekladom a nechapanim anglictiny a vyjadrovania sa v nej.

Slovensku by neskutocne pomohol obycany sedliacky zdravy rozum a zaroven zdrava logika.
Az potom by slovenski akademicky ekonomovia sa mohli pustat do ich teorii a pozorovani, co vlastne na Slovensku prebehlo.

Pretoze to, co sa deje teraz, to je le znoska nezmyslov a poskrucanych polopravd.
Ktore v slovenskej ekonomike nijako nefunguju.
Avsak kazdy ekonom, si to tvrdohlavo odmieta uznat.
Ked sa tvari, ze celkove vysledky nevidi a radsej ich ignoruje.

19.03.2012 | grgo

"Na druhej strane je potrebne zaroven uznat, ze niekedy debaty tuna pripominali akademicke rozhovory ... Bez toho, aby sa tymito akademickymi debatami vyriesil akykolvek, casto aj najjednoduchsi a najprimitivnejsi problem"

A viete mi pripomenúť nejakú internetovú diskusiu v ktorej by tí ľudia so zdravým a logickým sedliackym rozumom niečo "vyriešili"?

Naproti tomu vám dám ako príklad celkom dobrú diskusiu aj s odkazom na jeden zahraničný server (hneď prvý príspevok), kde vyriešili zaujímavú záhadu: http://blog.etrend.sk/pavol-cizmarik/2012/02/14/ex­celovska-zahada/diskusia

19.03.2012 | milanll

Grgo, v tomto pripade islo skor o matematicku ulohu.

A ano, prikladov debat, kde sa pouziva normalny sedliacky rozum a ktore nieco skutocne vyriesia, su tisice.

Ja to zazivam prakticky dennodenne na vlastnej kozi.
Bavim sa o ekonomike a podnikani s irskymi ekonomami a podnikatelmi a bez najmesnich problemov im rozmumiem a dokazu mi odpovedat na prakticky vsetky otazky a problemy.
A to sa bavim s nimi v anglictine - pre mna nematerinskom jazyku, ktory nevyse rozhodne neovladam uplne perfektne.

Ked vsak potom pridem na diskusie tuna, padaju tu rozne linky, cudzie teorie a zahranicne pojmy, ktorym nerozumiem, co maju spolocne s diskusiou a zaroven nic neriesia a nedavaju odpovede na ziadne otazky a problemy.

Moj nazor je, ze je to jednoducho neznalostou prostredia a okolnosti, odkial su tieto teorie nasilu povytrhavane.
Taktiez, je tu obrovska, obrovska jazykova bariera a vyjadrovanie sa v slovencine a anglictine.
Staci sa pozriet na Sulikove, alebo celko praviciarske vysvetlovanie pojmov liberalizmus, neolibaralizmus, rovna dan, alebo trh, tory vsetko vyriesi.

Skusim ti to objasnit na jednom priklade:
cital som nedavno starsie vydanie Lonely Planet, kde autor, ktory bol na Slovensku a opisuje nasu krajinu, pisal o neskutocnej komunikacnej bariere hned na Hlavnej stanici v Bratislave.
Pisal o tom, ako si dal ,,cheesburger'' a dostal burger iba so syrom a bez masa.
Ked sa spytal pedavaca, kde je maso, predavac mu povedal, ze ide predsa o ,,cheesburger'' - ,,syrovy burger'' a ten sa sklada zo zemle a syra.
Fakt, ze pod pojmom ,,cheesburger'' sa na zpade oznacuje normalny masovy burger, ktory ma navyse platok syra, nemohol tomu predavacovi vysvetlit.
Tak si dal ,,hamburger'', aby znova zdesene prisiel na to, ze slovensky ,,hamburger'' sa znova preklada doslova a obsahuje ,,ham''- sunku + burger.
Ked znova, vysvetlit niekomu, ze hamburger je obycajny hamburger, ktory obsahuje mlete hovadzie maso, bolo nemozne.

Takychto prikladov by som ti mohol uviest desiatky.
Znova ti opakujem, moja anglictina zdaleka nie je dokonala, ale ked vidim tie preklady a chapanie od rozlicnych slovenskych ekonomov,tak sa iba zdesene drzim za hlavu, odkial vlastne s tymito ich rekdlami a teoriami prichadzaju.
Pretoze ,,liberalizmus'', tak isto, ako ,,cheesburger'', neznamenaju to, ze ide o uplnu totalnu deregulaciu, alebo ciste o syrovy burger, ale znamenaju to, ze ide o ,,urcitu'' deregulaciu za ,,urcitych'' okolnosti, ked tak isto ako v tom syrovom burgri, sa stale nachadza maso/regulacia.

Chapes ma, co chcem povedat?

19.03.2012 | grgo

Nie nechápem. Aj ja napríklad pracovne rokujem s ľuďmi a diskutujem na "riešení" konkrétnych problémov. Niekedy pomôže seldiacky rozum a niekedy je skôr na obtiaž.

Ale to je dosť odlišné od diskusie s kamarátmi pri víne o tom čo sú napríklad príčiny, že v parku je taký bordel. Nikto nečaká že sa niečo "vyrieši" a že sa spíše zápisnica ktorá sa spolu s 5-bodovým návrhom pošle na magistrát mesta.

Inak mimochodom, zrovna v tých bodoch čo ste spomínali (rovná daň, trh apod.) sa mi zdá že na Slovensku sa v posledných rokoch urobil dosť obrat. Myslím že čoraz viac ľudí získava rozhľad napríklad aj študovaním tých západných blogov a dokážu kvalitnejšie písať aj diskutovať. Tak myslím že plačete na nesprávnom hrobe.

19.03.2012 | milanll

Ja neplacem, len konstatujem.

Myslim inac, ze ma chapes, len to nechces verejne priznat.
Ja inac nepopieram studium a pozorovanie zahranicnych blogov a trendov, suhlasim, ze ich pozorovanim je mozne sa hodne naucit.
Ja sa len snazim poukazat na rozdelnost prostredia a prekladu, odkial tieto teorie pochadzaju.

Co sa tyka toho sedliackeho rozumu, napisem ti jeden priklad:
uplne sedliacky, skus si predstavit, ako by dnes vypadala slovenska ekonomika, pokial by sa jej doterajsi vyvoj uberal rovnakou cestou, akou presli zapadoeuropske krajiny - to znaci, cestou co najvyssej spotreby.
Keby stat a cela spolocnost tlacili na co najvyssie mzdy a zaroven co najdostupnejsie ceny tovarov a sluzieb.
Taka jednoducha sedliacka myslienka.

Mimochodom, schvalne, ci ju najdes v niektorom zahranicnom blogu, alebo ekonomickom komentari...

19.03.2012 | grgo

Uff, no ten príklad je práve zlyhaním sedliackého rozumu. Štát nemôže tlačiť zároveň na čo najvyššie mzdy a aj na ceny tovarov a služieb.

1) V prvom rade aj mzdy sú cena - cena práce (služba). Ak tlačíš na zvýšenie miezd holičov, tlačíš na zvýšenie ceny za osrihanie. V konečnom dôsledku všetko čo robíme je poskladané z cien práce - od mzdy baníkov a výskumníkov, cez mzdy údržbárov a robotníkov až po mzdy predavačov.

2) Jediný spôsob ako v dlhodobom hľadisku zdravo "zvýšiť dopyt" je zvýšiť ponuku. V opačnom prípade ak [agregátny] dopyt je väčší ako [agregátna] ponuka, tak sa tento rozdiel postupne vyrovná prostredníctvom inflácie.

Viem že v poslednej dobe som tu hovoril presný opak, ale to platí iba v krátkom období recesie! V dlhodobom hľadisku blahobyt závisí od veľkosti a dynamiky rastu ponuky. Najlepší rast ponuky je ten skrze inovácie a nové technológie, keďže tieto permanentne zvyšujú hodnotu ľudského kapitálu. Deštruktívna forma rastu ponuky môže byť napríklad drancovanie neobnoviteľných prírodných zdrojov, to si môžeme predstaviť ako permanetnú depreciáciu fyzického kapitálu, ktorým je (kým nevymyslíme lepší transport) planéta Zem.

19.03.2012 | milanll

Moze.
Na co najvyssie mzdy tlacit moze a ceny tovarov a sluzieb moze ovplyvnovat jednak vyskou progresivneho zdanenia, v sucinnosti s ostatnymi financnymi zatazeniami, ako aj zaroven s vytvorenim co najsirsieho konkurencneho prostredia, v podobe malych a strednych podnikov.

To ostatne - aspon co rozumiem, je na dlhsie.
Inac, grgo, nechce sa ti preskocit a zaregistrovat sa na SSC?
Tam je na tento druh debat trochu vacsi priestor.

20.03.2012 | grgo

To je konina. V prvom rade, "progresívnosť" dane sama o sebe nič neznamená ani vo vzťahu k potenciálu ekonomiky. Dôležitejšie je ako sa tie vybraté dane použijú, ako sú vysoké apod.

No a ten druhý pokus s tými SMB: ale no tak. To už rovno môžeme povedať že vláda by mala "tlačiť na vyšie mzdy" prostredníctvom nízkej korupcie, kvalitného vzdelávacieho systému, dobre navrhnutej komunikačnej infraštruktúre atď. To čo hovoríte je účelový úkrok stranou, znižovanie bariér na trhu nie niečo čo si človek vybaví pod pojmom "tlak na mzdy". A to je jedno či má sedliacky alebo akademický rozum.

20.03.2012 | milanll

Mozes nazvat koninou to, comu nerozumies.
Alebo sa jednoducho mozes slusne opytat, co v tom je.

Ten tvoj druhy odstavec som nepochopil.
Ak mozes, vysvetli ho, prosim ta.
A najma, vysvetli jeho vztah k mojmu postu.

20.03.2012 | grgo

Koninou som to nazval preto, že skutočne nerozumiem akým mechanizmom by "progresívne zdanenie" malo prispievať rastu blahobytu (ktorý ako sme si vysvetlili je závislý od rastu agregátnej ponuky).

Ten môj druhý odstavec hovorí, že tebou spomínaná "podpora malých a stredných podnikov cez vytvorenie čo najširšieho konkurenčného prostredia" nie je niečo čo si väčšina ľudí predstaví pod "tlakom na mzdy". Napríklad ostránenie korupcie na úradoch zaiste zlepší konkurenčné prostredie (nielen) pre malé a stredné podniky. A vo výsledku aj zvýšia blahobyt (inak povedané reálne mzdy pracovníkov v týchto podnikoch) Nikto si to však nedá do kolónky opatrení s nálepkou "tlak vlády na mzdy". Rozumiete?

20.03.2012 | milanll

Link na progresivne zdanenie, podla zapadoeuropskeho vzoru, mas tu: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=603­923&page=211

Najdes ma pod nickom zaq-.
V tej debate je sice mnozstvo balastu a osobnych utokov, ale zaroven je tam taktiez mnozstvo uzitocnych informacii.
Z nich sa mozes dozvediet cely system podnikania na Zpade, spolu s tym, ako sa da tlacit na co najvyssie mzdy.
Dopredu ti mozem povedat, ze po tych mnozstvach urazok a vysmechu na moju osobu, sa mi podarilo vacsinu tamojsich diskutujucich o progresivnej dani a vyske miezd, presvedcit.

Na podporu maleho a stredneho podnikania, okrem progresivnej dane a danoveho prostredia celkovo, ma druhy najvyssi vplyv prave vyska miezd a celkovy objem penazi v obehu.Znova opakujem - z hovna bic neupleties a ak sa maju podnikatelia rozvijat, najskor potrebuju trzby za svoje produkty/sluzby.

21.03.2012 | grgo

0:54 / grgo / Reagovať
Sklamem ťa, mňa sa ti presvedčiť nepodarilo. V podstate hovoríš niečo také, že vysoké dane budú nútiť podnikateľov aby si zisky nevyplácali ale reinvestovali. V ekonomickej literatúre sa tomuto hovorí “income effect”.

No a teraz krásne na income effecte je to že je silnejší čím máš nižší príjem. Ak zoberieš na daniach boháčovi, tak si môže povedať že jemu stačí mať základné živobytie a že pred ďalšou prácou bude preferovať napríklad leňošenie doma (substitution effect). Chudobný človek však takúto možnosť nemá a tak zoči voči zdaneniu bude musieť pracovať aby si zarobil viac.

Samozrejme income a substitition effects sa do veľkej miery rušia. Z pohľadu agregátneho materiálneho blahobytu veľa záleží na tom ako sa výnosy z daní použijú. Zhruba o tom písal Mankiw tu: http://gregmankiw.blogspot.com/2007/04/do-income-e­ffects-matter-for-tax-policy.html

19.03.2012 | rbarat

PPP riešením nie je ak si to Fico a jeho červení bratia nevšimli, tak neviem ako ich nazvať. Od budúceho roka sa už PPP projekty budú zarátavať do štátneho dlhu. Teraz je to tak, že PPP dlhy sa do deficitu nezarátavajú takže opticky nezvyšujú zadlžovanie, čo je hlúposť, lebo štát ich aj tak musí zaplatiť. Fintu s PPP vymyslel v minulosti Mikloš práve z tohoto dôvodu, ale do reality ju doviedol až Fico.
Máme deficit 4,6%. Každé PPP ktoré Fico podpíše tento deficit okamžite zvýši, takže namiesto 1,3 miliardy Eur budeme musieť ušetriť ešte viac. Keďže diaľnica postavená cez PPP je 10x drahšia ako výstavba cez Eurofondy, nemá to žiadny zmysel. Zmysel to malo len keď sa to opticky nezarátavalo do deficitu. Dnes to má len jeden zmysel - čierne peniaze pre Smer a jeho sponzorov.

19.03.2012 | milanll

Je zvlastne, ze Fica a Smer povazujes za ,,cervenych bratov''.

Fico je skor praviciar, ako laviciar.
A ,,pravica'' na Slovensku, sa skor da oznacit za radikalnu extremisticku formu pravice - fasizmus, rasizmus, xenofobiu a podobne formy prejavu.

Fico sa ako laviciar iba zacina spravat.
Od extremnej lavice - socializmu, to ma vsak neskutocne daleko.
Socialisti na Zapade hlasaju vladu proletariatu a absolutny boj proti kapitalistickej vrstve.
Chodia vylucne verejnou hromadnou dopravou, pouzivaju co najlacnejsie veci a prostriedky a vedu ideologicky boj proti akejkolvek forme sukromneho kapitalu.
Kde v tomto vidis Fica a Smer - to nedokazem pochopit.

Ked len na doplnenie - Sulika s SAS tvoria zase radikalne a extremisticke neoliberalne kridlo, ktore sa povazuje uz za formu uplnej anarchie.

Slovensku by pomohla ladova spracha a studeny kupel.
Pretoze tie formy extremizmu na nom, uz presahuju vsetky, dokonca aj kriticke hranice.

19.03.2012 | hektor23

rasizmus, fasizmus a xenofobia???
nieco mi uslo?

19.03.2012 | milanll

Nie, nic.

Nehlasa slovenska ,,pravica'', nahodou co najnizsie socialne davky a pridavky na deti, elektronicke vyplacanie socialnych davok pre romsku komunitu, rovnaku dan a netrestanie ,,sikovnych'', popripade co najmensie zdanenie a co najmensiu regulaciu pre podnikatelsky sektor?

Alebo sirenie nenavisti, pohrdanie a ukazovanie prstom na ,,ficovolicov'' a ,,laviciarov''?

Zhadzovanie vsetkych problemov na ine skupiny - lebo Fico?

Vysmievanie sa vsetkym, ktori volia niekoho ineho, ako pravicu?

Vytvaranie teorie mensieho zla, ze my sme ti jedini dokonali, ktori dokazu zabezpecit rozvoj krajiny a lavica je diabol a zlo?

Pretoze ak toto nie je xenofobia a vytvaranie privilegovanych vrstiev v state, co potom rasizmus a xenofobia su?

19.03.2012 | mvp

Ako bolo uz napisane predtym, PPP na dialnice a podobne obrovske projekty rozkladaju zadlzenie do dalsich povedzme 30 rokov. Tym padom sa to neprejavi na deficite (v skutocnosti sa zadlzi Private investor, ktory vsak ocakava postupne 30 rokov platby zo statu, cize to je fakticky rovnake, ako keby stat vydal dlhopis, ale uz to nie je uctovne rovnake a nepocita sa to do deficitu, co je chyba). Ale ludia su spokojni, zopar ich ma pracu, zopar sa neskutocne nabali, dalsi mozu po nich jazdit, dialnice su predsa fasa nie?

Az kym ich netreba splacat, navyse ak su neskutocne predrazene. Ale to tu uz Fico nebude. Ale to ludia nechapu. Preto je to najlepsi populisticky tah, preto to Fico prizvukoval este pred volbami.

Privete-Public-Partnership je v sirsom zmysle pojem zahrnujuci na vsetky statne zakazky. Preto sa samozrejme vyuziva vo svete. Otazka je ako...

19.03.2012 | eExcel

Ani keby predstavili ludi cistych ako okveti bile lilie, nebolo by iste, ze prestanu rozkradat.
Ak davaju takychto ludi, nieco to naznacuje.

Inak, upgrade Bubenikovej na ministerstve zdravotnictva je fajnovy. Snad to nebude tak ako to zatial vyzera - ze Hascak proste dodal osoby, ktore kam umiestnit.

Napriek tomu, je im treba dat cas, lebo az ked ukradnu, budu vinni.

19.03.2012 | jatomozem

No pekne. Ale som sa zasmial, na tom hodnotení a hlavne na linku - z hodnotenia minulej vlády. Tak do očí bijúci neobjektívny prístup k jedným a extrémne kritický k druhým - to sa len tak nevidí. Ukazuje sa že ani TREND sa nevyhne už nastúpenému trendu pravicových médií. Ešteže tá pravica bola IBA dobrá a nominanti boli bez chyby a ľavica bola IBA zlá...

19.03.2012 | grgo

Čo máte všetci s tou objektivitou. Múčka si napísal blog a vyjadril v ňom svoj názor na nádejných ministrov. To že nie je "objektívny" a neporovnal slovenských ministrov s ministrami v ČR alebo Pakistane má nejako znižovať pravdivosť toho o čom hovorí v článku? To ako si predstavujete objektívny článok? Niečo v štýle "Minister Glvač síce nie je bohvie čo, ale aspoň má rád psíkov?"

PS: skúste si sami napísať naprílad nejaký objektívny článok o hocičom. Napríklad o indickej kuchyni. A teraz mi povedzte či ste sa zmestili do 1000 slov a pritom neurazili ľudí čo majú/nemajú radi hovädzniu, štipľavé či Kari alebo ľudí ktorí si myslia že Indická kuchyňa je iné ako ste napísali lebo v Indii žije 1,2 miliardy ľudí.

19.03.2012 | sona08

pan Mucka, len tak dalej. Na niektore problemy je nutne upozornovat pred tym, ako prepuknu. Sam pan Fico sa dusoval tri krat merat ;) Dufam, ze vas komentar prispeje ku zmene niektorych - zatial sice len medialnych - nominacii.

19.03.2012 | mvp

No neviem. Ludia vela znesu.

Menovu reformu, odvoz zidov do koncentraku, odvoz rolnikov a podnikatelov do gulagov, 40 rokov komunizmu, PPP zadlzovanie.

Zalezi na miere, co je spolocnost ochotna tym zlodejom tolerovat. Dufam, ze sa citlivost to zlepsila, ale vobec by som na to nevsadil. Ale vcera som bol cosi podpisovat ludom v baraku a mam z toho trochu depku :)

20.03.2012 | adkrt

Žijem v tom, že diskutujúci v eTrend-e sú ľudia rozhľadení a poznajú význam slov, ktoré dávajú na papier. Nazývať nenávisťou, závisťou čiernym videním to čo predkladá autor je akoby niekto tvrdil, že zelený štvorec je červený kruh. Ale nech má každý svoj názor. Mňa už pomaly dva týždne nesmierne upokojuje v týchto dňoch kreovania novej vlády a zodpovednej politiky voči voličom a Slovensku to, že som pomohol niekomu splniť jeho sen tým že som nešiel voliť. A navyše som umožnil prežiť radostnú sobotu ďalším stotisícom ľudí, krotí zakružkovali Róberta Fica a volili SMER-SD. Však oni sa ho nažerú tak ako sa nažrali Čarnogurského, Mečiara, Dzurindu a Ďalších čo po nich prídu. Len ľudia, ktorí tu žijú, robia a tieto bezcharakterné nenažrané prasce chovajú to budú mať veľmi ťažké. Čo už keď 2/3 obyvateľov sú takí akí sú.

20.03.2012 | faraoh

Andrej ano je to standardne ale nie tak obludne predrazene ako u nas.. PRIKLAD:
R1 pri Nitre... 46 km.. cena diela obudnych 800 mil €, celkova cena vratane udrzby 3,92 mld €, takze skoro 5 násobok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Za tie peniaze sme mohli mat 5 krat komplet postavenu R1 vratane mostov, viaduktov a tak dalej ….kazdych 6 rokov :-DD Podotykam ze udrzba obsahuje LEN 3 krat novy koberec a drobne opravy a udrzbu cesty, ktora nejako nefungovala ani tuto zimu... takze ak bude treba polozit novy koberec 4. alebo 5. alebo 6. krat.. uz to bude platit stat.. este to chce niekto obhajovat??
Mimochodom PPP ide na 9 % urok.. Krachujuce Taliansko si poziciava za 7 %.. nas stat si poziciava pod 3 %. Komu vyhovuje ten obludny urok???

20.03.2012 | jasl

Stále dokola tá istá pesnička- na ministerské funkcie nie su nominovaní odborníci??? Kto je to vlastne odborník? Napr Odborník na školstvo?? profesor,docent,stredoškolský učitel..alebo absolvent ekonomie,práva,techniky? Alebo človek ktorý príde a zoškrká 5 tzv univerzít a urobí poriadok v školstve????
Slovensko má svoj velký problém- necháva napospas a likvidáciu tzv strednu vrstvu ,podnikatelov malých a stredných a živnostníkov...podporuje velké priemyslné molochy a finančné skupiny ,ktoré defacto ovládaju túto krajinu. Preto je v podstate smiešne hodnotiť akých odborníkov ,,vraj,, tento štát potrebuje v svojich radoch.
Pripomína mi to projekt ,,vraj ,, Singapur aby Slovensko rástlo, ja neviem v čom má táto krajina rásť ?? Zoberte si obchodný register,kto naberie odvahu a urobí sa poriadok v tzv schránkových firmách a firmách ktoré su nastrčené a prepratie dph a bielych koní??? Každý tu hovorí o sudnictve to je ako ked chytím psa za chvost miesto toho aby som mu dal obojok. Jednoducho tento štát sa podla volebnej partie nastaví tak ako chcu vplyvní podnikatelia a finančné skupiny- podla toho budu fungovať ministerstvá- darmo spojím dve ministerstvá a vyhodím stovky štátnych urádníkov z ktorých urobím nezamestnaných kým sa neosekaju uplne zbytočné zakázky a rôzne platby ako napr min zahraničia platí rôznym oragnizáciam typu Inštut zahraničnej politiky a podobne prachy ktoré človek ani nechápe za čo??? To su presne tzv upratané fleky pre tzv ,,bratislavsku,, smotánku .Proste k ničomu nevedie tento pyramídový likvidačný systém...Tento štát nenechá dýchať ludí aby žili normálne a aby sa tu nemenili podmienky každého pol roka...tento štát len upevnuje reperesiu na obyčajných ludí a neschopnosť zakročiť voči elitám...gorila to len potvrdila...otázka je kde nastal bod rozvratu a prečo nakolko nanominovaná vrchnosť predsa nepôjde proti sebe...Myslím že tomuto štát nepomôže nič a ani celej europe...zachvílu prídu dalšie pôžičky dalším štátom a medzi nimi aj Slovensku ,môžme čakať že euro sa samo seba zožerie...

21.03.2012 | grgo

Sklamem ťa, mňa sa ti presvedčiť nepodarilo. V podstate hovoríš niečo také, že vysoké dane budú nútiť podnikateľov aby si zisky nevyplácali ale reinvestovali. V ekonomickej literatúre sa tomuto hovorí "income effect".

No a teraz krásne na income effecte je to že je silnejší čím máš nižší príjem. Ak zoberieš na daniach boháčovi, tak si môže povedať že jemu stačí mať základné živobytie a že pred ďalšou prácou bude preferovať napríklad leňošenie doma (substitution effect). Chudobný človek však takúto možnosť nemá a tak zoči voči zdaneniu bude musieť pracovať aby si zarobil viac.

Samozrejme income a substitition effects sa do veľkej miery rušia. Z pohľadu agregátneho materiálneho blahobytu veľa záleží na tom ako sa výnosy z daní použijú. Zhruba o tom písal Mankiw tu: http://gregmankiw.blogspot.com/2007/04/do-income-e­ffects-matter-for-tax-policy.html

21.03.2012 | milanll

@grgo, sikovny clovek nikdy nebude sediet doma a nebude preferovat nic nerobenie, pred robenim.

To, ze som ta nepresvedcil, nevadi.
Nekomunikovali sme spolu, totiz a nejaku dobu to trva, pokial sa clovek stotozni s tou myslienkou.
Ak ta to zaujima, vela otaziek najdes v tej debate, alebo sa zaloguj na SSC a mozme v tom pokracovat tam.

Milé personalistky, ja už budem dobrý

Milé dámy HR manažérky, môžete sa opäť usmievať

20.02.2012 | fero mucka | čítanosť: 9642 | 10

Zrážka Dzurindu s vyššou matematikou

Prečo mäkké srdce nie je namieste

07.02.2012 | fero mucka | čítanosť: 12123 | 19

František Múčka

  • Počet článkov: 48
  • Priemerná čítanosť: 11048
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU.