Existuje hneď niekoľko vecí, ktoré môže firma urobiť vopred, ak vie, že klient je vyhodnotený ako potenciálny neplatič:
A) preveriť kontaktné údaje (napríklad aj welcome callom alebo x-sell ponukou hneď po dojednaní služby), aby zvýšila šancu do budúcna problém riešiť inak ako exekútorom.
.
B)nastaviť signálne hladiny pre podozrivé nákupy (fascinuje ma, že internetový obchod Vám dovolí s rovnakou ľahkosťou objednať 30 mixérov ako jeden jediný)
.
C)využiť verejné dostupné zdroje (aj štát má neplatičov) na overenie svojich podozrení.
.
D) V pravidelných intervaloch preskórovať všetkých klientov v portfóliu a “podozrivých” vyradiť dočasne zo zoznamu na aktívny predaj ďalších produktov. (načo zhoršovať problém)
.
E) Nastaviť kratšie intervaly na tolerovanie omeškania platieb pre potenciálnych neplatičov. (urgovať ich skôr)
.
F) Vytvoriť osobitný reminder spolu s odchodziou platbou v duchu “prave sme vam poslali fakturu”.
.
G) Proaktívne motiovať/donútiť klienta zmeniť formu platenia na inkaso alebo aspoň trvalý príkaz.
.
Stretli ste sa s ďalšími ? Pripojte ich sem v diskusii, prípadne sa mi ozvite LinkedIn. (http://sk.linkedin.com/pub/filip-vítek-650-connections/4/3a/16a)
Diskusia
[EN/SK] How to detect “Greek“ tendencies among your clients?
Ostatná finančná kríza prilepila Grékom image čiernych pasažierov a príživníkov. No hoci gréckych občanov chodí po svete len 10 miliónov, v skutočnosti je okolo nás oveľa viac uvodzovkových “Grékov“. “Grékov“, ktorí neplatia za káblovky, mobily, hypotéky alebo iné (pravidelné) služby. Problém neplatičov prerastá do rozmerov, že firmám sa už oplatí okrem predpovedania (modelovania) krížového predaja investovať aj do predpovedania neplatičov. Prečo je to však tak dôležité ?
Diskusia (20 reakcií)
-
Čo môžu robiť firmy na prevenciu neplatičov, keď majú zoznam \"podozrivých\" ?
12.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
-
Zase ďaľší populista ?
12.1.2012 / PaloK / Reagovať
Nuž, keby ste boli to, čo o sebe píšete “Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.” tak by ste svoje články nezačínali takýmito úbohými nadpismi a podobnými vtipmi v podnadpise. Ale už sa tomu ani nečudujem, keď o sebe píšete že máte priamočiary názor na vec (vaše invektíva voči Grékom) a zároveň, že máte širší pohľad na vec.
-
Re: Zase ďaľší populista ?
12.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
Nuž, nezostáva mi nič iné, len sa Vám poďakovať za konštruktívnu kritiku. Všetko ostatné by bolo asi kontraproduktívne pre to, na čo má diskusia slúžiť.
-
Re: Zase ďaľší populista ?
12.1.2012 / salamoon / Reagovať
Pali, zrejme to nemyslel zas tak vazne a v zlom, “sranda” musi byt..taky “vtip” vymyslim aj ja za 2sec., napr. …”Slovaci si ziju nad pomery” povedal Sulik a odletel na veceru do Salzburgu
.
republikanske primarky su v plnom prude, marketingove centraly idu na 3 smeny..treba to brat s nadhladom
-
-
Och
12.1.2012 / Estudiante / Reagovať
Dal som si tú námahu to prečitať celé….ľutujem…. práve spomenutá kontraproduktívnosť priam až vyžaruje z toho článku….
-
Re: Och
12.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
Kritike sa nebranim, prave naopak. Takze by som rad pocul od vas cim to bolo kontraproduktivne, ked si to myslite. Ak mi z Vasej odpovede vyplynie co nabuduce urobit inak, rad to zohladnim.
-
-
Článok fajn
12.1.2012 / grgo / Reagovať
Súhlas. Len by som to doplnil ešte o nejaké veci vecí. Kríza nielenže núti firmy hľadať rezervy, ale núti aj zákazníkov k tomu neplatiť (či už nedobrovoľne, alebo podvodne). V tomto prípade je dobrá prevencia. Ak naznačíte zákazníkovi že na podvody máte systém a venujete sa im, tak hlavne tá druhá kategória pôjde robiť podvody ku konkurencii.
.
Taktiež by som doplnil, že sa opláca sem tam porovnať výhody fraud detection z prípadnými stratami. Známa čo robí na podobnom oddelení pre finančnú inštitúciu sama ľutuje ľudí, ktorý sú pravidelne zaraďovaní medzi podozrivých kvôli objektívnej skutočnosti. Napríklad Slovák na dlhšiu dobu v Austrálii, kedy každá druhá platba kartou aktivuje overovací algoritmus. Ale funkčná spätná väzba pre výnimky do algoritmu je asi vec spoločná akejkoľvek aplikácii CRM. -
Bod Nula
12.1.2012 / michalhlavacka / Reagovať
uplne suhlasim s bodom Nula.
Ja mam problem s platenim poistovniam (ako zakaznik). Platim poistky za celu rodinu a firmy (zivotne, urazove, za nehnutelnosti, za automobily atd atd… ). Vacsinou su platby kvartalne alebo polrocne. Vzdy to zabudnem zaplatit !
Ked som riesil ako to je mozne, ked ostatne veci platim nacas, tak som po precitaní clanku a pozreti sa do dnesnej posty pochopil preco.
Dnes (12. 1.) mi prisiel ucet z Alianzu zo splatnostou 22. 2. ….
Niekto by si povedal ze dali mi to vediet dostatocne dopredu …. ale pravda je taka ze za ten mesiac sa ten ich ucet 3x strati, zabudne atd atd.Keby mi ten ucet poslali 7 dni dopredu tak je 100% sanca ze to zaplatim nacas.
A takto fakturuju vsetky poistovne.
-
Re: Bod Nula
13.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
Ak vas tato vec trapi v ramci Allianz-Slovenskej poistovne, tak by som rad pripomenul, ze poistne je mozne platit aj inkasom z uctu, teda nebudete mat s tym ziadnu starost. Ak chcete s tym pripadne pomoct dajte vediet na Linkedine alebo napriamo tu.
.
Co sa tyka platenia poisteho vo vseobecnosti, Sumy v zivotnom poisteni su pre platby pravidelne a stale, teda posluzi okrem inkasa z uctu aj cesta trvaleho prikazu z banky. V poisteni majetku sa samozrejme vyska poistneho moze zmenit, preto inkaso s pripadnym hornym limitom je lepsia volba ako trvaly prikaz.
-
-
Miso
12.1.2012 / ulicnik24 / Reagovať
a co ti brani zaplatit hned alebo si nastavit platnost prikazu na daky termin aby si to stihol?
-
Re: Miso
13.1.2012 / hulo11 / Reagovať
Čo bráni? Lenivosť!
Je to tak, keď príde doklad, ktorý treba zaplatiť do 7 dní, tak sa hneď prihlásim na IB, aby som to stihol. Keď príde doklad, ktorý treba zaplatiť za 2 mesiace, tak ide na kopu s tým, že to má čas… -
Re: Miso
13.1.2012 / michalhlavacka / Reagovať
no nic mi samozrejme nebrani, ale hovorim o ludskej psychologii toho celeho…
ked otvoris postu kde je 7 uctov s roznou splatnostou tak je v ludskej prirodzenosti riesit tie co maju splatnost najskor a tie co maju mesiac cas odlozit bokom… a potom na ne zabudnut.myslim ze ani poistovni nic nebrani poslat tie ucty 10 – 14 dni pred splatnostou tak ako to robi T-com etc…
Ak im v tom brani nejaky zakon tak ok, nech to poslu postou mesiac dopredu a potom nech mi 7 dni pred poslu avizo sms, emailom…. vsak ked ma chcu kontatktovat s hociakou blbostou tak si kontakt vzdy nasli.-
Re: Re: Miso
13.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
Ako je v diskusii spravne poznamenane, tak pre nemalu cast klientov stanovuje legislativa povinnost poslat to “velmi” dopredu (mimochodom tento rok poslanci odklepli, ze to bude este dlhsie).
.
Suhlasim s tym, ze napriek tomu poistovna moze poslat pripomenutie platby v blizkosti terminu splatnosti. Koniec koncov presne o tom tento blog je: zistit komu to treba poslat a komu nie, lebo napriklad uhradza na cas ci dokonca vopred. -
Re: Re: Miso
14.1.2012 / prasse / Reagovať
Ak na to zabudate, ale nemate problem prihlasit sa do IB hned ako Vam prijde faktura, tak tam tu platbu nahodte s datumom splatnosti na fakture. Umoznuje to kazdy IB v kazdej banke a dokonca zadarmo.
Hadzat vinu na niekoho ineho je lahsie ako jednoducho riesit problem, vsak?
-
-
-
Neplatiči ... najviac ich je v PZP.
12.1.2012 / octavia / Reagovať
Pín Vítek.
A čo mieni spraviť Allianz-SP s neplatičmi PZP, ktorých je v súčasnosti na Slovensku 160.000 a to iba z evidovaných vozidiel ?
Ďaľšie tisíce sú neevidované vozidlá, ako malotraktory, mokiky, Babety ap. Samozrejme, najväčší podiel neplatičov má štatisticky ako najväčšia poisťovňa Allianz-SP.
Čo sa potom deje ?
-
Pošle upomienku – náklady.
Pošle výzvu – náklady.
Pošle oznámenie o zániku z dôvodu neplatenia – náklady.
Postúpi oznámenie na OÚ-odbor dopravy – náklady.
A riešenie je kde ?
Neplatiči ostávajú a podporuje sa poisťovacia turistika.
To, že nová zmluva v inej poisťovni je neplatná, iba zvyšuje ďaľšie administratívne náklady.
.
A to by pomohla absolútne jednoduchá zmena, ktorá nie je v rozpore so zákonom.
Namiesto 5-6 násobným nákladom na poštovné, by stačilo zaslanie dvoch listov.
.
Prvý list – Zaslanie predpisu, po novom od júla už v dvojmesačnom predstihu.
Výsledok? Klient buď pošle, alebo do pobočky prinesie pri vyjednávaní o cene aj pripravenú výpoveď…
- alebo uhradí v prijateľnom, administratívne zvládnuteľnom predstihu predpísané poistné.
.
Po preukázaní úhrady, prípadne napárovaní platby mu poisťovateľ pošle, alebo na počkanie v pobočke vydá NOVÝ doklad o uzavretí postenia na DANÉ POISTNÉ OBDOBIE – BK a ZK, čiže od dátumu po dátum, čo dnes je už skoro u 3/4 klientov na technický rok.
.
Dnes jazdí na Slovensku 160.000 evidovaných vozidiel bez platného poistenia a suverénne sa pri kontrole na ceste preukazujú ( platnou-neplatnou ) bielou kartou, kde je uvedené : PLATÍ DO ZÁNIKU POISTENIA.
Žiaľ, ani policajt nemá takú techniku, aby si okamžite dokázal overiť aj platnosť BK.
.
Takto sa mnohí vozia aj viac rokov. Navyše, administratívne prepojenie na SKP má veľké nepresnosti a oneskorené nasadenie nových poistencov do systému, čiže spoliehať sa na túto evidenciu je zbytočné.
.
Je toto až tak ťažké, zvlášť keď nastáva doba nutného šetrenia ?
- Je to až tak ťažké, aby sa takéto opatrenie presadilo? Alebo sa musí nájsť niekto, kto nevie o tom, že sa to nedá a spraví to ?
)-
Re: Neplatiči ... najviac ich je v PZP.
25.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
Ako som uviedol niekde inde, hoci téma PZP neLatičov je zaujímavá s týmto blogom nemá nič spoločné, preto som nechcel nechať diskusiu uletieť mimo pôvodnú tému.
.
Prečo neplatiči PZP nemajú nič spoločné s blogom: celý blog je venovaný tomu ako FIRMA môže odhaliť ktorý z jej klientov, ktorí majú platnú zmluvu nezaplatia. To, čo vy spomínate sú však autá, ktoré jazdia po SR a sú NEPOISTENÉ. (teda nemá ich vo svojom kmeni žiadna poisťovňa). Toto nie sú klienti nejakej poisťovne, ktorá je lenivá vymáhať svoje pohľadávky. To sú ľudia, ktorých dokáže odbaliť iba slovenská kancelária poisťovateľov v spolupráci s políciou SR. Lebo len prekrytím týchto dvoch databáz sa dá odhaliť, ktoré ŠPZ sú v evidencii vozidiel ale nemajú poistku v žiadnej poisťovni na trhu. Aby však mohla takýto hon na neplatičov PZP začať musel by to primárne aktívne chcieť riešiť štát a musel by zmeniť aj legislatívu. Do momentu, kym sa tak nestane Allianz, Generali, Uniqa ani akákoľvek iná poisťovňa v tom sama nevyrieši nič.
.
Krátko aj k samotným neplatičom PZP. Iste viete, že podľa zákona o PZP ak nedáte vypoveď poisťovni aspoň 6 týždňov pred výročím zmluvy, pokračujete s tou istou poisťovňou ako doposiaľ. Ak napriek tomu nezaplatíte poistné, ste podľa zákona povinný sa aj tak ešte najbližší rok poistiť v danej poisťovni. Teda klienti, ktorí neplatia konkrétnej poisťovni sú riešení danou poisťovňou a to všetkými dostupnými krokmi až po exekúciu kvôli nedoplatkom. Riešiť treba klientov, ktorí od jedných odišli a nikam inam sa už nepoistili, prípadne jazdia bez platnej evidencie a teda aj bez poistenia. To je možné len cez databázu SKP a policajného zboru.
.
Vami navrhovaný postup nerieši situáciu, lebo poistná zmluva može zaniknúť aj pre množstvo iných dôvodov ako to, že klient dá výpoveď v termíne. Napríklad po poistnej udalosti môžu obe strany odstúpiť od zmluvy, rovnako ak je vozidlo dočasne vyradené z evidencie alebo predané novému majiteľovi a mnoho iných prípadov. Rovnako sa mýlite, že policajt nemá šancu preveriť, či daný klient má platnú poistku. Sám som sa stal účastníkom akcie policajtov špeciálne zameranej na túto kontrolu. Zastavili ma policajti, vypýtali si bielu a zelenú kartu o poistení a následne policajt odkráčal do auta a cez vysielačku a internet si overil v SKP, či moja zmluva je platná. Teda možnosti už existujú, či ich polícia naozaj aj využíva nie je otázka na poisťovne-
Re: Re: Neplatiči ... najviac ich je v PZP.
26.1.2012 / octavia / Reagovať
Ďakujem za odpoveď, no vyjadrujem k niektorým častiam nesúhlas.
Sám uvádzate : “…celý blog je venovaný tomu ako FIRMA môže odhaliť ktorý z jej klientov, ktorí majú platnú zmluvu nezaplatia.”
Teda, týka sa to aj takej zákonnej maličkosti, ako je PZP.
.
Všetky poisťovne majú databázy poistných zmlúv a z nej je jasné, kto v nasledujúcom roku-rokoch nezaplatil. K tomu, aby bol nezodpovedný klient prinútený splniť si zákonnú povinnosť,aj keď nezaplatil ďaľšie poistné, je podľa zákona povinný sa aj tak ešte najbližší rok poistiť v danej poisťovni. To je v právomoci konkrétnej poisťovni.
.
Riešenie cez databázu SKP? Táto je neúplná a nepresná. Dokonca ani moje vozidlo som tam nenašiel,(už niekoľko rokov)napriek tomu, že poctivo platím a zmluva je platná.
.
Že klienti nemajú žiadnu poistku? Veď polícia pri evidencii nového vozidla, alebo pri predaji, prepise, vyradení vyžaduje minimálne od nového držiteľa – majiteľa návrh poistenia vydaný, evidovaný konkrétnou poisťovňou, inak OoE a EZ nevydá. Polícia takýto prepis vozidla nevykoná.
.
Píšete: “….Riešiť treba klientov, ktorí od jedných odišli a nikam inam sa už nepoistili, prípadne jazdia bez platnej evidencie a teda aj bez poistenia.”
Takýmto situáciám by vo väčšine zabránilo vydávanie dokladu BK s dátumom ohraničenia platnosti, ktorý klient bezodkladne dostane po preukázaní zaplatenia – alebo napárovania platby.
Žiadny problém, ani legislatívny v tom nie je. Na zaplatenie má čas (tuším) mesiac… Je to predsa v záujme klienta. Má možnosť platby v hotovosti, preukázanie sa výpisom a p.
Aj Osvedčenie o Evidencii vozidla časť II. má preukaznú schopnosť iba jeden mesiac, potom platí už iba OoE-plastiková karta.
Podobne platí na preukazovanie sa pri kontrole “Návrh na poistenie”, nakoľko klientovi môže prísť BK, ZK s Poistkou poštou domov, aj za dva týždne. Dovtedy by nemal jazdiť ? Poisťovateľ predsa bezodkladne vydáva BK a ZK, ak mu ju reprezentant z rôznych dôvodov nedal.
Aj v návrhu cez Allegro je predsa takáto možnosť -vydal-nevydal.
)
Takúto možnosť, čím by sa značne znížil počet nepoistených, resp.neplatičov, žiaľ AllianzSP neuplaňuje.
Áno, sú aj tie možnosti, ako ste uviedli o možnostiach zániku,napr.odstúpenie po škodovej udalosti… tak vtedy predsa, aspoň dúfam, nahlasuje poisťovateľ túto skutočnosť do databázy SKP a poisťovateľ požaduje vrátiť BK a ZK.
.
No a ozaj sa mýlite Vy, že policajt pri kontrole na ceste si vie zistiť platnosť PZP, zvlášť, ak je uvedené platí do: zániku poistenia. Platnosť začala napr. 14.8.2006… platí do : “zániku poistenia”. No a v databáze SKP v tejto súvislosti nič nie je. Môžu mať dokonca aj dva internety…:-) a nepomôže to.
No a divím sa, že policajti na území Slovenska od Vás pýtali bez opory v zákone aj Zelenú kartu.
Využívanie technických operatívnych prostriedkov pri zisťovaní platnosti poistenia je ozaj vec polície. Ale vzhľadom na neúplné databázy SKP je to problém a zbytočné dokazovania o platnosti PZP,ak sa v databáze SKP nenachádza, resp. so značným omeškaním.
.
Sú predsa rôzne akcie poisťovní, ktorá sa prostredníctvom nich snažia kontaktovať klientov za účelom oboznámenia s novým, pre klienta potrebným, vhodným poistením. Od “telefónie” počnúc, končiac vedením reprezentantov ku starostlivosti o klienta.
Pre poisťovne bol a je to stále práve najjednoduchší spôsob kontaktu na klienta cez PZP.
.
No a to, že na Slovensku je ani nie 30% poistenosť v havarijnom poistení je zarážajúce, zvlášť preto, že sú týmto spôsobom zvyšované nároky na odškodnenia z PZP.
Kto si chce rozbiť vlastné vozidlo? Prečo nie je viac “polopatisticky” verejne propagovaný produkt “Moje auto Basic” ?
.
Aj podľa diskusií na nete sú najväčšie problémy a sťažnosti s odškodňovaním pri rozbitých sklách.
Pri zmene, ktorá nastane uplatnením antidiskriminačného zákona, nemôže byť problém súčasne vytvoriť možnosť pripoistenia skla pri PZP, tak ako to majú aj iné poisťovne.
.
Ďakujem za porozumenie a Vašu ochotu zaoberať sa aj takouto, IBA navonok nesúvisiacou vecou s obsahom blogu “Ako odhaliť “Gréka“ medzi svojimi klientmi ?”, čiže neplatiča.
-
-
-
Ostatná finančná kríza prilepila Grékom image čiernych pasažierov a príživníkov.
13.1.2012 / najmensiezlo / Reagovať
Je to vrcholne nestastne a primitvne takto urazat ine narody. Asi ani autorovi sa nepacilo, keby zapadne media podobne zneuzivali stereotyp “leniveho slovanskeho alkoholika”.
-
Re: Ostatná finančná kríza prilepila Grékom image čiernych pasažierov a príživníkov.
14.1.2012 / Filip Vítek / Reagovať
Myslím, že netreba byť úzkostlivý v tejto veci. To, že grécko sa stalo symbolom nespoľahlivosti platenia nie je novinkou a nevzniklo v mojej dielni. Koniec koncov historia je plna narodnych “pridavnych” mien ako lakomý škót, maňana španieli, striktný nemec, suchý brit.
.
Ak vám to pení krv aj napriek tomu, že som použil uvodzovky, tak vas poprosim, aby ste rovnako energicky zareagovali aj na desiatku iných blogov, ako napriklad:http://blog.etrend.sk/ondrej-podstupka/2011/10/27/grek-ir-a-protugalec-pridu-do-baru/
kde som vase rozhorcenie v diskusii nepostrehol.
-
-
A odpoveď, či názor ?
25.1.2012 / octavia / Reagovať
Zaujímavé, že odpoveď na príspevok: “Neplatiči … najviac ich je v PZP” ….ohľadne šetrenia nie je.
Je to až tak zložité, alebo nie je záujem, aby náhodou uplatňovaním toho, čo je v zákone a v zmluvách neodplašilo klientov ?

