Diskusia (31 reakcií)

  • Ako to v inych krajinach ide ...

    18.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

    Vysvetliť poistenie ide aj pomerne polopate tak, aby klient vedel sa sám rozhodnúť. Za všestky aspoň jeden príklad:
    http://www.youtube.com/watch?v=luoRjGjUQqY
    .
    Rovnako inšpiratívny môže byť a prístup zahraničných poisťovní ku krátkodobým produktom. Zaujímavým konceptom sú zdravotné a úrazové poistky na krátke obdobie počas nezamestnanosti alebo materskej dovolenky. Dočasne (tzv. dovolenkové) poistenie domu auta, či domácich zvierat sú úplnou samozrejmosťou. Perličkou sú potom produkty typu krátkodobé poistenie proti požiaru pre účely osláv a večierkov.
    .
    Hold, asi ubudeme musieť na niektoré veci ešte počklať.

  • Rozdiely

    18.9.2011 / octavia / Reagovať

    Všetko, vrátane poisťovníctva podlieha vývoju. Mnohé poistné zmluvy, samostatné produkty už prežili svoju dobu životnosti. Poisťovne pristupujú na základe vývoja k ich inováciám, ponukou poistenia nových, doposiaľ nepoistiteľných, prípadne nepoisťovaných rizík.
    Tak, ako sú prijímané nové zákony, musia sa im prispôsobiť aj poistné podmienky.
    .
    Iba ako príklad uvediem: v životných, ale i niektorých majetkových zmluvách zrovnoprávnenie pohlaví, zisťovanie plnenia zákonom stanovených podmienok až po vzniku škodovej-poistnej udalosti (napr.revízne správy-kominár, zubná(ročná) preventívna prehliadka…a desiatky ďaľších).
    .
    Bol prijatý, ale v praxi je zo strany klientov veľmi málo využívaný zákon, ktorý prikazuje, aby pred podpisom zmluvy bol klient dostatočne oboznámený s celým poistným produktom a súčasťou sú aj tie “papiere navyše” – Záznam o rokovaní s klientom… -, kde musí byť mimo iných údajov výslovne uvedené, čo napriek možnosti daného produktu klient výslovne odmietol.
    Toto je v nových produktoch absolútny tromf v rukách klientov, ktorí tomuto – zo zákona povinnému dokladu – nevenujú skoro žiadnu pozornosť. O jeho využívaní a dôsledkoch v prospech klientov by sa dalo už v dnešnej dobe popísať strašne veľa.
    .
    Z celého článku jednoznačne vyplýva to jednoduché, čiže starostlivosť o klienta, jeho oboznamovanie s novou možnosťou napr. náhrady na nové, aktuálne ceny za poškodený, či zničený majetok.
    Mnoho produktov je už dávno prežitých, zvlášť majetkové PZ, kde náhrada je zvyčajne v časovej cene a maximálne do výšky poistných súm dojednaných -stanovených podľa v minulosti platných zákonov.
    .
    Ako príklad uvediem, že napr.dom-nehnuteľnosť sa dal v r. 1975 postaviť za 400.000,-Kčs. Dnes, ten istý dom by sa dal postaviť v prepočte za 4.000.000,- SKk. Poistná suma je ale stále na úrovni 400.000,-Kčs/SKk a náhrada je v časovej cene.
    .
    Naviac, dochádza ku sklamaniam klientov, keď dôjde ku škode a poisťovňa plnenie zamietne, nakoľko to ktoré riziko v danom produkte nemal, alebo nebolo poistené/poistiteľné.
    .
    Klient zvyčajne porovnáva zhodnú poisťovňu, ktorá predáva poistenie majetku, ale už odmieta – neporovnáva poisťované/poistiteľné/poistené riziká a výšky krytia, vrátane prípadnej spoluúčasti poistných súm z minulosti a dnes.
    .
    V dnešnej dobe si klient ešte stále v majetkových poisteniach nedostatočne uvedomuje rozdiel medzi poistením napr. bytového domu ako celku – pri správcovi dokonca zo zákona povinné, bytu v osobnom vlastníctve, keď každý byt má inú hodnotu, a postenie domácnosti-hnuteľného majetku.
    .
    Taktiež si neuvedomuje zásadné rozdiely zodpovednosti za škody vyplývajúce z vlastníctva bytu – nehnuteľnosti -voda z radiátora, kuchynská linka…, a zodpovednosti za škody spôsobené činnosťou člena domácnosti, keď svojou činnosťou spôsobí tretej osobe škodu.
    .
    Áno, klient nerád počúva o možných rizikách a v podvedomí má vidinu strašenia a stále akúsi nedôveru, “veď aj tak sa poisťovňa vykrúti”. Omyl. Je zásadný rozdiel iba mať poistku a byť aj poistený. No a v čase krízy je to zvlášť výrazné.
    Poistka sa kupuje vtedy, keď ju človek nepotrebuje. Keď sa niečo stane, povedať, že čo by som nebol dal tých pár € na poistku, je už neskoro…
    .
    Samozrejme, poistenie vozidiel, životné poistenia majú svoje špecifiká. Ten, kto si trúfa, že si vozidlo nerozbije sám, môže mať na množstvo rizík ozaj lacné havarijné poistenie s náhradou bez spoluúčasti a to často za menej peňazí, ako je aj samotné PZP.
    .
    Žiaľ, stáva sa, že mnohé životné dlhodobejšie zmluvy sú prepracovávané a to bez porovnávania ich straty, alebo zisku v sporiacej časti, prípadne úmrtia.
    Jednoduchosť spočíva v tom, že treba porovnať platby a samostatne aj sumy peňazí zmluvne vyplácané pri dožití a úmrtí, skrátka či v oboch samostatných porovnaniach je priama úmera. Často úplne postačuje iba nové poistenie iných rizík, ktoré v starej zmluve nie sú, čiže doplnenie novou zmluvou, ktorá obsahuje to, čo klient považuje za potrebné.

    • Re: Rozdiely

      18.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

      S mnohymi pomenovanymi skutocnostami suhlasim. V jednom bode mam vsak obavu. Ide konkretne o “prejednanie produktov s klientom” pred samotnutnym podpisom zmluvy.
      .
      Kym to robi clovek, bude to take ludske, raz kvalitne inokedy slabe. Problem vsak nastane, ked sa poistky zacnu vo vlekej miere kupovat cez internet a poistovne nechaju klientovi alibisticky precitat podmienky a on kliknutim niekam potvrdi, ze ich cital a suhlasi. A bude to ako pri instalacnych podmienkach softwaru. Ruku nas rdce, kolko krat ste ich citali aspon do polovice ? Aj tak vzdy zaskrtneme, ze suhlasime, aby nas to “nezdrzovalo” s intalaciou. Takto nejak skonci povedomie o online produktoch a to ma velmi trapi.

      • Re: Re: Rozdiely

        19.9.2011 / octavia / Reagovať

        Osobne som odporca “robenia” poistiek cez internet, aj keď sú niekedy o čosi lacnejšie. Mimo iných dôvodov, práve z tej možnosti alibizmu po odkliknutí…

        V tejto časti môjho vyjadrenia sa iba vrátim k nastolenej otázke. Úmyselne to uvediem celé, aby náhodou nedošlo ku skresleniu a nedorozumeniu.

        Tak, ako je povinnosťou potenciálneho klienta preukázať pred uzavretím zmluvy svoju totožnosť, taktiež je povinnosťou “agenta” poisťovne spísať:
        ZÁZNAM O ROKOVANÍ SPROSTREDKOVATEĽA POISTENIA S KLIENTOM PRED UZAVRETÍM POISTNEJ ZMLUVY v zmysle § 10 ods.16 zák. č.340/2005 Z.z. o sprostredkovaní poistenia…(ďalej len “záznam”)
        .
        V tomto “zázname” je jeden z bodov, ktorý musí byť vypísaný, je aj – KLIENT VÝSLOVNE ODMIETOL POISTIŤ NASLEDUJÚCE RIZIKÁ NAPRIEK SKUTOČNOSTI, ŽE NA MOŽNOSŤ ICH POISTENIA BOL ZO STRANY SPROSTREDKOVATEĽA POISTENIA UPOZORNENÝ.
        .
        Ak sa stane škodová udalosť, klient si nárokuje odškodnenie. Väčšina produktov je predávaná v rôznych balíkoch, kde za pre klienta nepotrebné riziká klient poistné nedopláca a ani neprepláca. Poisťovateľ skúma, či uvedené riziko mal klient v danom balíku poistené.
        .
        Ak je v “zázname” uvedené IBA, že : …o ostatné mimo poistených rizík klient záujem nemá…, je to v rozpore so zákonom a klient má nádej na úspech pri odškodnení.
        .
        V tejto časti MUSÍ byť presne a nezameniteľne uvedené, že klient VÝSLOVNE, napriek možnosti daného produktu ODMIETOL poistiť – pripoistiť (napr.) MODUL poistenia, ktorý obsahuje uvedené riziko-napr.dym, čiže uvádza ako celok MODUL, ktorý ten “dym” obsahuje, ďalej napr. pripoistenie odmietol pripoistenie :”rozbitie skla, skrat motora, vedľajšie stavby a podobne.
        .
        Z uvedeného jasne vyplýva, že klient má právo a musel byť pred uzavretím zmluvy konkrétne oboznámený so všetkými možnosťami poistnej zmluvy.
        Ak by mal v zázname uvedené, že odmietol napr.poistenie “skratu motora”, a klient oň má záujem, tak záznam nepodpíše a tým nepodpisuje ani poistnú zmluvu, pokiaľ mu táto skutočnosť nebude dostatočne vysvetlená a znenie poisteného rizika nebude ukázané v písomnej podobe v poistných podmienkach.
        .
        Pred uzavretím poistnej zmluvy MUSÍ klient dostať aj:
        INFORMÁCIU O PODMIENKACH UZAVRETIA PZ v súlade s §37 ods.3. zákona č.8/2008 Z.z. o poisťovníctve…, ktorý obsahuje zostručnelý “výcuc” všetkého, čo obsahujú VPP a ZD, s odvolávkou na ich znenie vo VPP a ZD. Zvyčajne to majú poisťovne spracované na jednom liste papiera,kde je stručný popis poistného produktu.
        O tejto skutočnosti -”prevzatí INFORMÁCIE…” musí byť zmienka aj v “ZÁZNAME O ROKOVANÍ S KLIENTOM PRED…”.
        .
        Už z uvedeného je jasné, že klient nemusí mať špeciálne právne vzdelanie, ale stačí iba žiadať si a plniť dané možnosti na jeho ochranu pred uzavretím PZ a tým predísť nedorozumeniam a prípadným sklamaniam.

        • Re: Re: Re: Rozdiely

          19.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

          Veľa pekných slov, ale obávam sa, že voda tečie dole Dunajom inak. Aj keď legislatíva postaví 200 podmienok, čo musí predajca urobiť, tak je na klientovi, či sa bude unúvať prejsť daným procesom. Toto si zákonodarcovia neuvedomujú. Naivne si myslia, že keď obchodníkovi stanovia povinnosť prerokovať to s klientom, tak klient je ochotný do toho investovať svoj čas a mozgovú námahu.
          .
          V realite aj ľudia, ktorí sú schopní pochopiť, čo sa v dokumentoch píše, radšej podpíšu, že to čítali a súhlasia s tým. Nemajú ochotu/čas to riesiť. Paragraf je fajn, ale ak sa potkýňa o ľudský nezáujem, je to len pre efekt.
          .
          Preto nebuďme upätý na to, aké práva nahráva klientovi zákon, keď sám klient sa ho vzdáva.


          • Re: Re: Re: Re: Rozdiely

            19.9.2011 / octavia / Reagovať

            Pán Vítek

            Nemal som záujem preferovať akési právne “kľučky”. Poisťovníctvo je dúfam postavené na právnych základoch – jednoznačných zmluvách. Nič viac, nič menej. Nepokladám to za akúsi upätosť na zákon, ale iba ako zdôraznenie ochrany klienta, alebo aj sprostredkovateľa poistenia a jeho seriózny prístup ku klientovi.
            .
            Práve z tohoto dôvodu som uviedol to, čo som uviedol. Skepticizmus, ktorý vzhľadom na neznalosť svojich práv a povinností ide často do popredia, by mal – mohol byť odstránený zvýšenou snahou finančných, či poistných poradcov pre konkrétnych klientov a to komplexnosťou ponuky a starostlivosti o klienta od jedného sprostredkovateľa – komplexne.
            Nie je príjemné, ak má klient k tej istej problematike daného produktu aj 4-5 telefonátov od ľudí z tej istej poisťovni, ktorí sa snažia klienta v 10 minútovom telefonáte presvedčiť, že iba “ON” to má pridelené na vybavenie, aj keď na každom sprievodnom liste k PZ je uvedené, na koho sa má klient obrátiť – úplne iného ako telefonujúceho, no a v akomsi strachu podľahne tomuto nátlaku v telefonáte… iba ja mám povinnosť “dať report”, čo akosi prepočuje a výsledok je niekdy hrôzostrašný.
            .
            Osobný kontakt je najdôležitejší, seriózny prístup a schopnosť zodpovedať na čo najširší okruh problematiky daného produktu je základom seriózneho obchodu a spokojnosti klienta.
            Nie je predsa možné, aby jeden zamestnanec poisťovne za daný produkt ponúkol cenu 150€ a iný, za to isté 110€, čo sa žiaľ často stáva. Nie každý si uvedomuje, že v tom lacnejšom je akýsi “háčik”, zvyčajne v neprospech klienta.
            To by ale bolo na dlhšie rozobranie danej problematiky. Mnoho vecí je akosi divne nastavených aj v Obchodnej politike a iných materiáloch rôznych poisťovní. Úmyselne to nebudem tu verejne pertraktovať.

        • Re: Re: Re: Rozdiely

          20.9.2011 / zakon / Reagovať

          octavia, odvolavas sa na zruseny zakon a neexistujuci §.

          • Re: Re: Re: Re: Rozdiely

            20.9.2011 / octavia / Reagovať

            zakon

            Na ktorý zákon a neexistujúci § ? Ktorý z nich bol zrušený ?
            V ruke mám papiere, ako “Záznam o rokovaní s klientom…”, tak ako i “Informáciu o podmienkach…”, kde sú uvedené odvolávky na tie dva zákony, ktoré som uviedol v texte a sú súčasťou poistných zmlúv.

            V minulosti, keď som to po prvý raz videl, hľadal som ich , v Zbierke zákonov, taktiež aj ich počiatok účinnosti.

            Poprosím o dovysvetlenie, čo z toho je neplatné a čo ho nahradilo ?

            • Re: Re: Re: Re: Re: Rozdiely

              20.9.2011 / zakon / Reagovať

              zakon 340/2005 Z. z.:

              Čl. I

              Zrušený zákonom č. 186/2009 Z.z. s účinnosťou od 1. januára 2010.

              Čl. II

              Zrušený zákonom č. 8/2008 Z.z. s účinnosťou od 1. apríla 2008.

              zaroven by som rad vedel o ktore zakonne ustanovenia sa opieras ked tvrdis:

              “Ak je v “zázname” uvedené IBA, že : …o ostatné mimo poistených rizík klient záujem nemá…, je to v rozpore so zákonom a klient má nádej na úspech pri odškodnení.”

              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rozdiely

                21.9.2011 / octavia / Reagovať

                zakon
                Áno, uviedol som iba odvolávku na pôvodný – základný zákon. Nastala zmena – novela zákona.
                Ide o §35 zák. č.186/2009 o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov…
                .
                V texte je uvedené, že klient VÝSLOVNE, napriek možnosti daného produktu ODMIETOL poistiť …
                VÝSLOVNE znamená, že neodmieta ako celok, alebo, že “to ostatné”, nakoľko o časť rizík má záujem, ale výslovne odmietol napr. VYŠŠIU poistnú sumu, alebo VÝSLOVNE odmietol možnosť poistenia napr.v rámci domácnosti vecí slúžiacich na zárobkovú činnosť, čo daný produkt umožňuje, prípadne poistenie vedľajších stavieb, napr. oplotenie,ktorého súčasťou je bránka a brána ovládaná “elektricky”, alebo vedľajšiu stavbu-prístrešok pre plynomer a podobne.
                Z toho dôvodu je v texte použité slovo VÝSLOVNE, aby nemohlo dôjsť k zámene, alebo špekuláciám, či nedorozumeniam. Dodržanie, navonok tejto “maličkosti” vo veľkej miere zamedzuje špekuláciám a ochrane ako klienta, tak i sprostredkovateľa poistenia.
                Iba dobre zostavená a jednoznačná zmluva robí dobrých obchodných partnerov.
                .
                Vôbec to nie je približovanie sa niečomu takému, ako napr. “v mikrovlnke nesušte okúpanú mačku”:-)

  • mozes konkretne menovat typ poistenia ?

    18.9.2011 / alfonzk / Reagovať

    ” Ten, kto si trúfa, že si vozidlo nerozbije sám, môže mať na množstvo rizík ozaj lacné havarijné poistenie s náhradou bez spoluúčasti a to často za menej peňazí, ako je aj samotné PZP.”

    • Re: mozes konkretne menovat typ poistenia ?

      19.9.2011 / octavia / Reagovať

      Alfonzk.
      Áno, môžem, no dúfam, že to nebude pokladané za reklamu. Za najvhodnejšie pokladám uvedenie konkrétneho príkladu, ku ktorému je potrebné vedieť:
      - okres evidencie vozidla
      - značka a obchodný názov vozidla
      - vek vozidla v rokoch – rok výroby
      - pohlavie poistníka (muž, žena, spoločnosť)
      - vek poistníka (rok mínus rok narodenia)
      - výkon motora v kW
      - či má klient záujem o pripoistenie doplnkovej výbavy, ktorá bola dodatočne doplnená (elektróny, pevne zabudované navigačné zariadenie, ťažné zariadenie, zabezpečovacie zariadenie proti krádeži ap.), ktorých cenu – poistnú sumu si stanovuje klient.
      .
      Na úvod zopakujem, že toto lacné HAVARIJNÉ poistenie neobsahuje náhradu, ak si vozidlo poškodí – zničí sám poistený. Na to slúžia iné, o nečo drahšie havarijné produkty.
      .
      1. Pri námietke, že táto škoda je spôsobená iným vozidlom a je hradená z PZP škodcu, tak rozdiel je v tom, že z PZP škodcu je hradená vzniklá škoda. Faktúra bude 2.000 €. Vozidlo má 4 roky. Odpočet ( zjednodušene – amortizácie ) a poškodený dostane 1.400 €. Strata je 600 €.
      .
      Z tohoto poistenia -mnou spomenutého- má náhradu plných 2.000 €, ak je škoda krytá systémom PZP a poškodený nenesie za poškodenie alebo zničenie vozidla a to ani čiastočne zodpovednosť.
      .
      2. V prípade krádeže vozidla -z PZP poškodeného- NIČ. Z tohoto poistenia je náhrada vo výške zrovnateľných, v čase krádeže predávaných vozidiel.
      .
      3. Krádež súčasti vozdila – obdobne ako v bode 2. (airbagy, rádio…)
      .
      4. Živelná udalosť (napr. víchrica,krupobitie,pád stromov, stožiarov,povodeň,záplava, ap.)
      .
      5. Vandalizmus – odkopnuté spútné zrkadlo, doškrabaný lak vandalom, odlomené stierače…( vandalizmus nie je,ak si nájde vozidlo poškodené iným vozidlom na parkovisku ! To je škoda spôsobená prevádzkou iného vozidla (PZP) poisteného )
      .
      6. Škoda spôsobená hlodavcom, s výnimkou chovaných ako domáce zviera (potkan,veverička prehryzú káble a je zničená kabeláť, elektronika, riadiaca jednotka ap.)
      .
      7. Oprava – nie výmena skla do limitu 30 €.

      8…. samozrejme, je možné mať dojednanú NULOVÚ spoluúčasť a rozšírenú platnosť na Európu, pripoistenie finančnej straty, úrazu, baožiny…
      .
      Samozrejme, uvádzam iba stručný “výcuc”.
      Ako príklad :
      Okres – región : -NR-TT-PN-PD-…..
      Vozidlo – ŠKODA OCTAVIA
      Rok výroby : 2005 – 6 ročné
      Pohlavie – Muž / 29-30-…51 ročný)
      Výkon motora – 77 kW
      Spoluúčasť – nulová – vrátane Európy
      Bez doplnkovej výbavy – (cenu neviem-stanovuje si poistník)
      Poistné na rok je 147,40 €.

      Aká je hodnota takýchto jazdených vozidiel na trhu?(7.000€?)

      Iné: napr. Citroen,Ford,Honda,Hyundai,KIA,Renault… Okres zhodný ako uvedené a ďaľšie, r.v.2006,-5 ročné,výkon do 60kW/… vek poistníka od napr. 30-50, – poistné sa pohybuje od zhruba 65 po 130 € s nulovou spoluúčasťou,podľa ďaľšej kategorizácie.

      Produkt je v predaji pod názvom : KASKO – MOJE AUTO – BASIC.

  • pre krista

    18.9.2011 / lebowski22 / Reagovať

    Faith No More mohli k pesnicke ‘Easy’ naspievat leda tak nejaku karaoke verziu, je to pesnicka od Commodores z roku 1977. Ta dnesna superstrar mladez je fakt mimo.
    .
    Co sa tyka clanku, tak som v pomykove. Citat taketo uvahy od riaditela (autor sa zahadne oznacuje za ’spolupracujuceho’) z najvacsej poistovne na trhu je trochu schizofrenicke. To ako keby tu Lancaric vyplakaval ake maju mobilni operatori vysoke ceny. Ak su problemy idenitifikovane, preco sa davno nevyriesili?

    • Myslim, ze si kazdy uz urobi obraz sam ...

      18.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

      Mily “lebowski22″,
      na Vas komentar som bol specialne zvedavy. Boli ste nahlasnejsi kriklun pri bankovom clanku, kde doslova pisete:
      .
      “by som ocakaval v prvom rade kritiku do vlastnych radov, t.j. do poistovne v ktorej pracuje a ma moznost veci ovplyvnit a zmenit, alebo druha moznost je vobec o tom nepisat”
      .
      a ked som taky clanok napisal, tak mi zas vycitate, ze som ho napisal. Pochopil som teda, ze vobec nejde o obsah toho, co pisem. Tak som si vydychol a viem ako pristupovat k pripadnym dalsim komentarom z Vasej strany.

  • 18.9.2011 / lebowski22 / Reagovať

    Nevycitam to, ze o tom pisete, ale ze o tom pisete formou recnickych otazok, stylom eseje nejakeho nezavisleho pozorovatela. Kto ma zmenit tie nepodarene veci ak nie vy ako riaditel poistovne? Komu je adresovana ta uvaha? Citatelom? Oni to maju zmenit? Hladam logiku, pomozte mi. Ved predsa len preto ze si napisete nejaky malicky disclaimer neznamena ze pocas pisania clanku prestavate byt clen manazmentu poistovne.

    • Re:

      18.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

      Odpoviem len tolko:
      Prave neschopnost dat si krok spat a pozerat sa aj na svoju pracu nie ako “JA” ale ako clovek s odstupom, je casto neprekonatelna prekazka k zlepseniu. Priznat si potrebu zmeny, je prvy krok k jej realizacii. Neda sa predsa nieco zmenit, ak mate pocit, ze je to v poriadku. Myslim, ze kazde odvetvie potrebuje sebareflexiu.
      .
      Verte, ze na mnohych veciach, ktore su v postovnictve zle, sa snazim pracovat. Nie som vsak riaditel poistovne, ako pisete. Na mojej urovni riadenia je nas viac ako 30 manazerov. Vzdy ked nejaky problem vidim, snazim sa ho pomenovat. Kvalitne moderne firmy vsak dnes uz nie su monarchia, kde si jeden buchne o stol.

    • Re:

      19.9.2011 / octavia / Reagovať

      Pre lebowski22
      Očakával by som skôr konštruktívny prístup. Jeden z príkladov, za mnohé:
      Znova – aj keď iba pre 1/3 majiteľov vozidiel sa blíži obdobie 01.01., kedy majú výročné dni PZP.
      Je smutné, že málo klientov a to aj v priebehu roka dáva podnety poisťovateľom, aby si viac vážili stávajúcich, porozumejte verných klientov. To neznamená, že nových by si nemali vážiť, ale akosi divne vyznieva, že verný klient má platiť vyššie poistné za PZP, ako ten, kto dá výpoveď a v tej istej poisťovni si uzavrie ako nový, novú zmluvu PZP.
      .
      Je chybou, že sa poisťovatelia PZP nevedia dohodnúť – a vôbec to nie je kartelová dohoda -, aby sa naplno začali uplatňovať MALUSOVÉ tabuľky pre škodových klientov, nech by prešiel do ktorejkoľvek poisťovne. Tým by došlo aj ku zníženiu latieb poistného. Mimochodom, všimli ste si, že poistné za PZP sa dostáva na úroveň vzniku PZP v r.2002 ?

  • \"Reputčaná vražda\"

    20.9.2011 / navodarc / Reagovať

    Článok ma naozaj pobavil a dovoľujem si za jeho publikovanie poďakovať. Musím povedať že ma už menej pobavila spomienka na osobnú skúsenosť (mimochodom, ak sa dobre pamätám práve s Vašou inštitúciou). Dlhé roky som si platil poistenie domu a domácnosti, až sa raz, ako čert chcel, stalo pri silnej búrke, že mi zatiekli strešné okná. Na moje prekvapenie mi poistná udalosť uznaná nebola, aj keď si dobre pamätám že pred mnohými rokmi bola mojim rodičom uhradená podobná poistná udalosť po vytopení bytu susedmi.
    Ak sa znova zamyslím nad tým, ako sú poistné produkty nacenené a ako sa v prípade poistenia nehnuteľností počíta samotné riziko, spojené s vystavením poistky, nedá sa mi opäť inak než pozastaviť nad skutočnosťou, že v prípade takéhoto produktu s krátkodobým horizontom a s prihliadnutím ku celej prémii, ktorá poisťovňa za tie roky odo mňa získala, bolo pre ňu výhodnejšie stratiť klienta (lebo ako ste sa zrejme dovtípili, zrušil som nielen poistenie nehnuteľností, ale aj všetky ostatné poistky vrátane PZP a havarijných poistiek, ktoré sme tiež mali uzavreté), než uhradiť aspoň časť nákladov na vymaľovanie 2 izieb tak, ako to kedysi urobila v prípade mojich rodičom.
    Ako hovoríte, aspoň pre mňa to bola “reputačná vražda”…

    • Re: \\\"Reputčaná vražda\\\"

      20.9.2011 / navodarc / Reagovať

      Ospravedlňujem sa za preklep v nadpise…

    • Re: \\\"Reputčaná vražda\\\"

      20.9.2011 / grgo / Reagovať

      Nesmiete sa vzdávať. S poisťovňami s ktorými mám skusenosť to funguje tak, že vám automaticky bez ohľadu na to aká udalosť sa stala a akú máte zmluvu likvidátor zamietne preplatiť škodovú udalosť. Vnímam to od strany poisťovne ako pokus zdarma – ak má zákazník chuť a čas sa s nami handrkovať tak pokračujeme, ale môže sa stať že na vec zabudne alebo bude znechutený a to je pre nás plus.
      .
      A o reputačnej vražde, to si nemyslím. Veľa poistiek sa totiž uzatvára z povinnosti – PZP na auto, alebo nutné poistenie nehnuteľnosti a životné poistenie dlžníka (uzavreté v prospech banky) v prípade hypotéky, alebo životné poistenie pre účely daňovej úľavy. Tu viac rozhoduje cena poistky, skôr ako kvalita aparátu a ústretovosť.
      .
      Poistenie je segment preplnený informačnými asymetriami, ktoré sú naskladané v neprospech čestného klienta. Poisťovňe sa často stretávajú s poistnými podvodmi, v niektorých segmentoch poistenia dosahujú 30-50 percent poistných udalostí. Toto všetko, plus administratívne náklady a zisk poisťovňe musí uhradiť čestný klient či vo forme vyššej ceny, alebo nižšieho plnenia. Na druhú stranu, poistenie je často nevyhnutný produkt. Jednak riziko straty domu v požiari mnohým risk-averse ľuďom stojí aj za predraženú poistku a jednak tu máme aj nedobrovoľné poistenia.
      .
      Suma sumárum, poistenie – podobne ako bankovníctvo – vnímam ako trh, v ktorom má striktná regulácia opodstatnie.

      • Re: Re: \\\\\\\"Reputčaná vražda\\\\\\\"

        20.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

        S tou reguláciou by som možno ani nemal problémn, ale podľa mňa by sa regulátor mal venovať práve procesom likvidácie škôd a nie sa orientovať primárne na formálne stránky poistenia. Doposiaľ som nevidel, že by sa NBS zaujímala o kvalitu a podstatu plnenia poistných udalostí.
        .
        Ak si totiž klient uzavrie zmluvu platí ju, pokladám za o mnoho meritórnejšie, či mu jeho poisťovňa vyplatí nárok ako to, či na daného sprostredkovateľ podal niekto z konkurentov štažnosť.

        • Re: Re: Re: \\\\\\\\\\\\\\\"Reputčaná vražda\\\\\\\\\\\\\\\"

          20.9.2011 / octavia / Reagovať

          Filip Vitek
          V podstate súhlasím. Práve činnosť v oblasti likvidácie poistných udalostí v jednotlivých poisťovniach vypovedá, mimo iného, aj o kvalite poisťovni. Samozrejmosťou je, že klient je dostatočne oboznámený s postupom jednotlivých krokov a ten, kto s ním v mene poisťovne uzatváral zmluvu, mu je maximálne nápomocný pri “papierovaní”.
          .
          Nikde, a to som veľmi poctivo hľadal, som nenašiel žiadnu zmienku o tom, že by sa klient, resp. iná poisťovňa sťažovala, že napr. Allianz-S.P. vypláca náhradu škody aj do 8 dní… a iná, tá “sťažujúca sa poisťovňa – čo je fikcia” ani za 6 týždňov neodpovie klientovi na jeho list s reklamáciou, či odovolaním sa voči zamietnutiu plnenia poistnej udalosti.
          Nepokladám tento text za reklamu, ale iba opis skutočnosti.

          • Re: Re: Re: Re: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Reputčaná vražda\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

            20.9.2011 / grgo / Reagovať

            Tu začína zaujímavá pasáž. Lebo úprimne povedané, “mäkká” poisťovňa ktorá láka na bezproblémovú likvidáciu škody v podstate láka podvodníkov, čo by pre normálneho a čestného človeka malo byť výstražným znamením takýto produkt nekupoval – lebo bude znášať náklady spojené s likvidáciou.
            .
            Samozrejme, môže existovať na trhu poisťovňa, ktorá má také know how, že dokáže odhaliť podvody efektívnejšie ako konkurencia. Teda buď má väčšiu úspešnosť odhaľovania podvodov, alebo má také isté výsledky ako konkurencia, ale s menším obťažovaním klienta, alebo to všetko robí s nižšími nákladmi. Skúsme si urobiť mysšlienkový experiment a vžime sa do kože stratéga takejto úspešnej poisťovňe. Ako takéto niečo budeme komunikovať zákazníkovi? Však on nám nemusí veriť, nemá možnosť si tieto informácie o “kvalite” overiť, alebo nekvalitná konkurencia už má klamivú reklamu čo ide 30 krát za deň. Nie, ja ako manažér by som tlačil aby sa čo najviac konkurenčných výhod mojej firmy odrážali v cene, to je pre spotrebiteľa veľmi zrozumiteľná.
            .
            Na pána Víteka – regulátor by sa mal v prvom rade podľa mňa snažiť, aby boli produkty poisťovní porovnateľné. A to s prihliadnutím na to aké úsilie pri zisťovaní informácií sa dá od priemerného zákazníka očakávať. Práve aby sa zákazník lepšie vedel spoľahnúť na cenu produktu.
            .
            Problémy s obštrukciami pri likvidáciou sa dá riešiť na úrovni súdnictva. Teda napríklad zrýchlené konania v týchto prípadoch – kedy ľudia možno čakajú na poistné plnenie aby si obnovili kľúčové veci (zfunkčnenie bývania, nové auto apod) a teda aby bola ich horšia pozícia voči poisťovni menej zneužiteľná. Ďalšie možnosti je zavedenie pokút a odškodnení pri neodvôvodnených zamietnutiach, čo by mohlo motivovať poisťovne k zmene postupov pri zisťovaní podvodov apod.

    • Re: \\\"Reputačná vražda\\\"

      20.9.2011 / octavia / Reagovať

      navodarc
      Presne ste uviedli :
      …. bola mojim rodičom uhradená PODOBNÁ poistná udalosť po vytopení bytu susedmi…
      Práve v tom býva zásadný rozdiel.
      .
      Veľmi málo ľudia rozlišujú výklad poisťovaného rizika, ako sú napr. povodeň, záplava, vodovodná udalosť, atmosferické zrážky… V každom z menovaných ide o úplne inú skutočnosť a poisťované riziko, aj keď ide o to, čo je mokré, čiže vodu.

      Navonok to vypadá zhodne, veď voda ako voda. Omyl. Poistenie je v prvom rade o poistených rizikách, čiže náhodilých poisťovaných udalostiach.
      Mať poistku a byť aj poistený, je zásadný rozdiel, tak, ako aj poistenie hnuteľných vecí a nehnuteľnosti, alebo aj rozdielnych zodpovedností za škody… .

      • Re: Re: \\\\\\\"Reputačná vražda\\\\\\\"

        20.9.2011 / navodarc / Reagovať

        Hm myslím že väčšine zákazníkov je to jedno a budú to chápať rovnako.
        A tu je práve ten problém, ktorý som načrtol. Ak by sa poisťovňa zamyslela nad hodnotou zákazníka (písal som, že som mal poistku dlhé roky, však?), možno by sa zachovala inak. Takto prišla o prémiu na mnoho rokov dopredu a možnosť cross sellu iných produktov. Možno príspevok vo výške 50 Eur na vymaľovanie by stačil na trvalé získanie lojálneho zákazníka. Dobre viete, že opätovné získanie poisťovňu bude stáť ďaleko viac. (Nepísal Reichheld o 100 Eur?)

        • Re: Re: Re: \\\\\\\\\\\\\\\"Reputačná vražda\\\\\\\\\\\\\\\"

          21.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

          To, že klient má pocit, že sa mu niečo stalo, tak by to mal niekto (poisťovňa) vyriešiť, tomu ľudsky rozumiem. Len prosim, aby sme nesklzli do roviny “klientovi je jedno co sa stalo”. Klienti by neboli ochotni zaplatit ALL RISKS poistku v SR, zdala by sa mi prilis draha. Potom nemozno vsak ziadat nahradu za akekolvek pouzitie.
          .
          To mi totiz napadne pripomina moju kamaratku, ktora “utopila” velmi drahu videokameru este v zarucnej dobe a cudovala sa, ze neuspela s reklamaciou, ked vodu nasli este aj po tyzdni v servise po rozobrani kamery. Podla Vasej logiky mala firam zazmurit oci a dat jej novu. Je to vsak realistic ?!

  • Ešte otázka na pána Viteka

    20.9.2011 / grgo / Reagovať

    Ohľadom poisťovania cez internet. Neviem ako to funguje s osobnými sprostredkovateľmi, ale nemajú možnosť si overiť nejaké dodatočné údaje? Napríklad, pozrieť sa či vedľa domu nie sú stromy a na základe toho zákazníkovi odporúčiť poistenie príslušného rizika?
    .
    Osobné stretnutie tiežť môže teoreticky priniesť poisťovni iné informácie nad rámec dotazníka (tu skutočne neviem či to je podľa legislatívy), ktorá sa tak môže buď vyhnúť vyšším nákladom, alebo naopak ponúknuť klientovi nižšiu cenu ako obvykle. Úprimne neviem, len tipujem.

    • Re: Ešte otázka na pána Viteka

      21.9.2011 / Filip Vítek / Reagovať

      Čo sa týka poisťovania cez internet, problém je skôr na strane klientov. Je to prave dopyt on line ludi po online moznosti dojednat poistenie, ktory taha rast internetoveho predaja. Nie je to teda o tom, ze by poistovne aktivne pkonvertovali klientov do e-prostredia, ako to napriklad urobili banky pred cca 6 rokmi. A trendy ukazuju, ze internet v predaji poistenia asi porastie minimalne v predaji poistenia aut.
      .
      AD moze ziskat viac info obchodnik: No uprimna odpoved by bola, ze zrejmemoze ziskat viac info. Treba sa vsak na to pozriet realisticky, aka je miera pracovania s udajmi u predajcov vo vseobecnosti aj v inych odvetviach. Obchodnikov, ktori su dosledni v X-selle a analyze klientov je, zial, drviva mensina. Ako vsak spominam, toto je sirsi problem toho, ze u nas este nebolo niekolko generacii spickovych predajcov, takze este stale sa na Slovensku v tomto ohlade hladame.

      • Re: Re: Ešte otázka na pána Viteka

        21.9.2011 / octavia / Reagovať

        Pán Vítek

        Pre tých, čo nemali možnosť nahliadnuť “pod pokličku” bude možno nasledovný text nezrozumiteľný, ale napriek tomu ho uvediem.
        Áno, plne súhlasím s obsahom, zvlášť druhej časti.
        .
        Základom je schopnosť vysvetliť obsah a účel “analýzy” a vedieť vysvetliť komplexnú analýzu potrieb klienta mať alebo nemať poistené to, alebo ono a na akej potrebnej úrovni. Aj to je dôvod, prečo osobne nie som zástancom e-poisťovania.
        .
        Mnoho ľudí z branže si neuvedomuje, že existuje aj zákon o “porovnávacej reklame”… Ako príklad uvediem iba porovnanie obsahu “asistenčných služieb” v PZP, kde niektoré poisťovne IBA zabezpečujú, ale iné aj do zmluvných limitov preplácajú napr. odťah vozidla podľa zmluvných dojednaní.
        Obdobná situácia je aj v Cestovnom poistení. Klient “pozerá” na cenu,ale akosi pozabudne -neuvedomuje si, zvlášť pri e-poistení rozdiely v podmienkach poisťovaných rizík, napr. ošetrenie “výhradne v štátnom zdravotníckom zariadení” a nie u “súkromníka”. No a takýchto príkladov je obrovské množstvo.

  • Bola daná výzva aj na zverejnenie skúseností.

    24.9.2011 / octavia / Reagovať

    Tu je niekoľko zozbieraných príkladov z ostatného obdobia, ktoré svedčia o neznalosti, podceňovaní poistenia, ale i prístupe poisťovne.
    .
    1. Klient mal zakúpené Cestovné poistenie a asistenčné služby. Počas dovolenky v cudzine nastala situácia, že mu musel byť akútne extrahovaný zub. Po uplatnení si nároku a predložení dokladov došlo ku kráteniu plnenia – aj keď zaplatená suma nedosiahla stanovený limit plnenia, nakoľko nemal doklad o absolvovaní Preventívnej kontroly na rok 2011.
    Svedčí to o neznalosti, resp.neplnení iných povinností a podmienok na náhradu zo strany klienta.
    .
    2. Došlo k požiaru domu-nehnuteľnosti a ku zničeniu aj hnuteľného majetku. Zisťovateľ požiarov od hasičov jednoznačne konštatoval, že to bolo od komínového telesa. Poisťovňa krátila plnenie, nakoľko klient nepredložil ani na opakovanú výzvu doklad o zákonom stanovenej revízii komína – resp.následnej kontrole (čistení) komínového telesa.
    .
    3. Došlo ku poškodeniu vozidla odletujúcou spŕškou kameňov z pod kolies vozidla, ktoré jazdilo pred poškodeným vozidlom.
    Šetrenie privolanej polície na mieste jasne preukázalo, že na vozovke bolo v miernej zákrute vysypané množstvo drobného kameniva a štrku, na ktorom došlo k prešmyknutiu zadných kolies vozidla a tým vystreleniu množstva kameňov, ktoré poškodili predné čelo, kapotu a sklo za ním idúceho vozidla. Toto sa práve zaraďovalo do ľavého – odbočujúceho pruhu a preto jazdilo relatívne blízo za vozidlom škodcu.
    Napriek tomu, že bola privolaná polícia, ktorej vyjadrenie bolo jednoznačné, poiťovňa odmietla plnenie – z PZP škodcu, nakoľko vec sa vraj nemohla udiať tak, ako je opísaná poškodeným, škodcom a ani potvrdená šetrením polície a doloženou fotodokumentáciou.
    .
    4. V bytovom dome došlo v byte v osobnom vlastníctve ku prasknutiu radiátora a mimo spôsobených škôd v byte majiteľa bytu, došlo aj ku zatečenia spodného bytu. V tom boli zničené maľovky, omietky-stierky na strope a stenách, zatečená – “naboptnalá” kuchynská linka, následkom zamokrenia došlo k opadnutiu obkladačiek, zničeniu “plávajúcej” podlahy. Nastalo aj poškodenie hnuteľného majetku, záclon, závesov, voda spôsobila aj škodu na mikrovlnke a rádiomagnetofónu. Voda vytekala zo stropného osvetľovacieho telesa a zásuviek.
    Nakoľko škodca nemal poistený byt vo vlastníctve – nehnuteľnosť a zodpovednosť za škody spôsobené nehnuteľnosťou, sumu vyplatenú poškodenému poistenému spodnému susedovi – susedom -, vymáha od škodcu.
    Škodca mal výhradne poistenie hnuteľných vecí a zodpovednosť za škody spôsobené činnosťou – domácnosť, ale nie byt, ako nehnuteľnosť.